La Nau Ivanow té moltes efemèrides al calendari. La primera, quan el 1968 l’empresari l’empresari Victor Ivanow Bauer va inaugurar l’espai, aixecat per l’arquitecte Jordi Figueres Anmella, i el va convertir en la fàbrica Pinturas Ivanow. La segona data arriba, després d’uns anys d’haver quedat abandonada, el 1998, quan l’arquitecte Xavier Basiana va rellançar l’espai com un centre multidisciplinari per a la creació, la Nau Ivanow. Un projecte independent i autogestionat que va haver de lluitar per subsistir econòmicament fins que, el 2010 va passar a formar part del programa Fàbriques de Creació de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament i es va especialitzar en arts escèniques.

Què fer per Sant Jordi 2021 a Barcelona?

Aquest nou impuls, del qual recentment han celebrat el desè aniversari, ha permès l’equip gestor de Fundació Sagrera centrar els recursos i l’energia en la seva manera d’entendre la cultura: garantint unes condicions de treball dignes als creadors i reforçant els processos creació en totes les seves fases, especialment les d’investigació i desenvolupament, que sovint queden més precaritzades, així com també promovent la mobilitat i la internacionalització dels projectes, que queda plasmada en l’intercanvi de residències artístiques amb altres països i en el programa de formació EXIT (Esperiències Internacionals). La Nau Ivanow també manté un contacte directe amb el territori a través del Projecte 027, que aporta una mirada internacional al barri a partir d’una temàtica concreta que afecta la comunitat. També s’ha incentivat l’obertura dels processos creatius al públic a través de projectes com l’Escola de l’Espectador que arran de les restriccions de la crisi sanitària ha evolucionat cap a una dimensió virtual a través del Proyecto Bitácora.

‘BITCH’ de la Fundación Mis Bragas

Actualment hi ha onze companyies residents a la Nau Ivanow, que han accedit al programa de residències a través de les beques Despertalab, que cada any escullen dos projectes per a un període de tres anys. En l’edició 2020, les escollides van ser l’estudi de creació La Santísima Trinidad amb ‘Tiranas banderas II’ i Fundación Mis Bragas, que acaben de presentar ‘Bitch’, un concert físic que qüestiona la normalització del dolor menstrual a través de l’experiència d’una de les protagonistes, Andrea Marinel-lo, que en escena està acompanyada per Gaia Bautista i Albert Martí.

Imatges ‘Bitch’:  Lucía Olalla