Si una cosa se li ha de reconèixer a la plataforma Mutek és la seva capacitat per crear xarxa. Les diverses seus on se celebra el festival (Barcelona, Mont-real, Tòquio, San Francisco, Buenos Aires, Mèxic i Dubai) conformen una constel·lació per la qual han viatjat centenars de creadors i creadores digitals que han trobat en la internacionalització dels seus projectes una via d’empoderament artístic. La seva 11a edició a la ciutat  s’ha celebrat de forma descentralitzada a una dotzena d’espais del 4 al 7 de març i ha reunit una quarantena d’artistes d’11 nacionalitats dels quals set han estat estrenes mundials i 15, debuts a Barcelona.

Un cartell liderat per dones

Les creadores han estat les protagonistes del Mutek 2020, ja que més de la meitat del cartell ha estat dedicat a projectes femenins. Una paritat que varia segons l’edició i que, segons els seus organitzadors, no és buscada, si no que respon a una visió diversa de la música que reivindica les veus més destacades de l’escena de cada any. Entre elles, la DJ i productora habitual de la cultura de club barcelonina Ikram Bouloum, que ja havia participat amb els seus sets en edicions anteriors però que dissabte va presentar per primer cop el seu directe, després d’una residència de formació a Casa Mutek x Reebook dins dels projecte ‘MUSE, A new wave in the Mediterranean’. Catalana de pares marroquins, Bouloum canta en la seva llengua materna sobre ritmes electrònics ballables en una conciliació entre la tradició berber i la música de club.

 

Primer Mutek ES Simposio

Després d’uns anys organitzant xerrades i debats, Mutek Barcelona ha fet una passa més i s’ha llançat a organitzar el seu primer simposi, herència de Mont-real. En aquesta primera edició (prometen que no serà l’última) han centrat el discurs en la qüestió de gènere i en la tasca de visibilitat de projectes de difícil projecció internacional. Entre les conclusions del simposi hi ha la voluntat de portar la diversitat i el feminisme més enllà del cartell i posar el focus en l’organigrama intern de la indústria musical.

 

El ritual escènic de Tomoko Sauvage

La compositora i música Tomoko Sauvage ha presentat a Barcelona el seu particular procés sonor, un instrument de creació pròpia que pren com a matèria primera, l’aigua. L’artista japonesa, resident a França, explora les capacitats escultòriques del so i la improvisació en relació amb l’entorn en una posada en escena que beu de tradicions orientals com la meditació o la cerimònia del te. Al seu directe a l’Institut Francès s’hi van poder reconèixer passatges de ‘Musique hydromantique’ (2017), tot i que la seva música viu en constant transformació i cadascun dels seus concerts és únic.