Arriba la tretzena edició de la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani a la Filmoteca de Catalunya. S’hi projectaran pel·lícules de països com el Marroc, Tunísia, Egipte i Algèria, i tindrà diversos convidats, amb la idea d’apropar-nos les realitats d’aquests indrets a través dels films.

Si en edicions anteriors la programació de la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani se centrava en un país convidat, enguany ha volgut reunir pel·lícules de diversos orígens per reflexionar sobre un tema comú: els murs i les fronteres. Reals o imaginàries.

La mostra s’ha inaugurat amb un film recuperat pel Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya.

‘D’alguns esdeveniments sense importància’

La cinta, un joc entre ficció i realitat, reflexiona sobre el paper del cinema i dels artistes en un període d’opressió política al Marroc. Va ser immediatament censurada pel govern i es va donar per perduda, però finalment els negatius es van trobar a la Filmoteca de Catalunya, que ha estat l’encarregada de la seva restauració.

 

Cinema marroquí

A aquesta troballa, s’hi sumen altres clàssics marroquins com ‘Trazas’, de Hamid Benani, que parla sobre la història d’un nen orfe adoptat per un granger que el maltracta.

O ‘Transes‘, un documental que segueix la gira del grup de Casablanca Nass El Ghiwane. La banda beu de la música d’arrel popular i se’ls coneix com els Pink Floyd marroquins o els Rolling Stones africans. A més, van ser extremadament crítics amb el govern marroquí de l’època i es van convertir en un crit d’alliberament per a tota una generació.
La pel·lícula és, curiosament, més vista de la història del país.

Cinema documental

També hi ha espai per al documental. A ‘Contrapoders‘, de Malek Bensmaïl, l’espectador podrà endinsar-se en el procés electoral algerià de l’any 2015 (que va donar lloc a la quarta reelecció del president Bouteflika) a través de la redacció de l’emblemàtic diari independent ‘El Watan’.

‘Amal’ és una història més íntima, la d’una inquieta adolescent que busca la seva identitat en l’Egipte postrevolucionari. Sis anys de viatge, durant els quals s’adornarà de les poques possibilitats que existeixen per a les dones en un estat policial àrab.

Tanca el festival la pel·lícula ‘Xalko’, de Sami Mermer, cineasta d’origen kurd que explica la seva experiència en tornar al poble d’on va marxar. La localitat està habitada majoritàriament per dones, els marits de les quals van emigrar i no han tornat.

La mostra, com sempre, es complementarà amb altres activitats paral·leles com ara xerrades amb els directors o debats sobre els temes d’actualitat del món àrab.