Una pel·lícula és molt més que el que surt en pantalla. En el cas d’una animació hi pot haver prop d’un miler d’especialistes que donen moviment als dibuixos. Es tracta d’uns professionals que a vegades són poc visibles, però són imprescindibles per tirar endavant el projecte. Per representar el moviment d’un personatge d’una pel·lícula, un animador pot estar-s’hi molts dies. “A ‘Frozen 2’ per a un plànol complex vaig necessitar fins a 40 dies. Hi havia cinc personatges principals. Eren 10 segons d’animació” explica Isaak Fernàndez, animador de Disney que aquest dissabte ha fet una conferència al b’Ars, la trobada internacional de referència del sector d’animació digital que ha tingut lloc aquests dies a Barcelona.

Isaak Fernàndez ha estat un dels animadors principals de ‘Frozen 2’. Com ell, noranta persones s’han encarregat de donar vida a l’Elsa, l’Olaf i la seva colla d’amics. “A Disney no ens separen els animadors per fer personatges, sinó per plànols, per tant he fet escenes amb tots els personatges principals”. Fernàndez explica que per a cada escena hi ha molta feina al darrere. Als animadors els arriba un primer esbós de la seqüència que “serveix per veure l’enfocament dels plànols”. Amb aquesta imatge al cap comencen les preguntes als directors per intentar entendre tot el que es busca explicar amb aquella escena. Després, cada animador utilitza les seves eines per poder imaginar com fer moure els personatges. “A mi m’agrada veure l’escena al meu cap, però també faig esbossos en un paper o a vegades em gravo fent l’acció o miro vídeos a internet”.

Des de fa cinc anys, el català Isaak Fernàndez treballa per Disney, però arribar fins aquí no ha estat fàcil. Prèviament ha treballat per diversos estudis, tant nacionals com internacionals: “Som els actors de l’animació. Donem vida als personatges”.

Ara, Fernàndez confessa que a Disney es treballa amb pressió, i més si és per animar uns personatges tan estimats pel públic com són l’Elsa, l’Ana o l’Olaf. “Ningú s’esperava l’èxit de la primera part de ‘Frozen’. I en fer la segona no podíem defraudar”. I és que els animadors treballen sempre pensant en el públic. “La satisfacció màxima és veure que la gent riu quan hi ha una broma o ploren amb el que expliquem”. 

La conferència d’Isaak Fernàndez aquest dissabte a Barcelona ha servit per  posar el punt final a la sisena edició del b’Ars, una trobada que s’ha consolidat com a trobada de referència, en la qual experts de diferents estudis i productores, de projecció internacional, han compartit els seus coneixements i experiències, descobrint els secrets de la gran feina invisible dels artistes que treballen darrere la pantalla gran construint els personatges i escenes de la pel·lícula.