Aquest inici del 2019 es caracteritza perquè, a més de les sèries nord-americanes, també arriben moltes estrenes provinents d’altres països, en una nova demostració que la televisió obre mercats i permet accedir a un producte cultural que fins fa poc costava molt de veure.

‘La chica del tambor’

Park Chan-wook. BBC1, 2018

Versió televisiva del thriller literari de John Le Carré, en què es reflexiona sobre fins a quin punt la realitat geopolítica sovint funciona amb els mateixos mecanismes de la funció vist des de la perspectiva d’una actriu contractada pels serveis secrets israelians per infiltrar-se en una banda terrorista palestina. En gran mesura, els encerts de la sèrie es deuen al director, Park Chan-wook, autor de la pel·lícula de culte ‘Old boy’, però també a un esplèndid repartiment que inclou Florence Pugh, Michael Shannon i Alexander Skarsgård.

‘Sex education’

Laurie Nunn. Netflix, 2019

És una de les grans apostes de Netflix per aquest mes de gener, i veient la reacció als seus tràilers pot convertir-se en un dels grans títols del 2019. És una comèdia d’aires generacionals: la història d’un adolescent que no porta precisament bé tenir una mare que exerceix de terapeuta sexual, qui converteix la seva vida en una mena de tractament perpetu. Decideix explicar el seu drama a un company de classe i acaben decidint que obriran la seva pròpia consulta. Rodada a Gal·les se serveix d’un aire irònic molt habitual a les produccions britàniques del gènere. Un dels seus grans al·licients és la presència de Gillian Anderson, que tot i haver saltat a la fama en sèries i pel·lícules nord-americanes acostuma a treballar molt a la Gran Bretanya.

‘Succes’

Danis Tanovic. HBO Europa, 2019

Una producció croata firmada per Danis Tanovic, que va guanyar l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa amb ‘En tierra de nadie’. Aquesta sèrie s’apunta al tradicional relat de vides encreuades per explicar la història de quatre persones que veuen interconnectades les seves vides quan coincideixen en un mateix lloc i en un mateix moment, i la cosa acaba amb un mort. A partir d’aquí, la sèrie és tant un retrat social com un tens thriller que juga amb unes atmosferes molt incòmodes. De fet, el millor de ‘Success’ és aquesta sensació constant que tot és de mal rotllo i que tot pot acabar molt malament.

‘El milagro’

Niccolò Ammaniti. Sky, 2018

Es tracta d’un thriller centrat en la religió amb un prometedor punt de partida:  durant el registre de la casa d’un mafiós, la policia troba una marededeu de plàstic que plora sang, fet que comporta unes conseqüències inesperades per totes les persones implicades en la troballa. La sèrie analitza els mecanismes de la fe i l’impacte de la religió a la societat italiana, però sense perdre mai de vista uns aires d’intriga sobrenatural que aconsegueix mantenir-te molt atent. És un gènere, la intriga religiosa, que se’n va i torna amb insistència, i a ‘El milagro’ aconsegueix recuperar certa essència perduda.

‘Kingdom’

Kim Seong-hoon. Netflix, 2019

La coproducció sud-coreana ‘Kingdom’ proposa un híbrid molt curiós: d’una banda, recupera l’estètica dels drames orientals sobre societats feudals marcades per la tradició i el conflicte polític, i de l’altra és un relat de zombis espectacular que se serveix de recursos visuals molt moderns. És la història d’un príncep que es veu obligat a fer un viatge molt perillós per trobar l’antídot per a una epidèmia que està convertint els seus súbdits en zombis afamats de carn humana. Tècnicament llueix molt, i fa pinta que es convertirà en una d’aquestes sèries molt reivindicades pels fans del gènere.

‘Diablero’

J. M Cravioto. Netflix, 2019

Des de Mèxic ens arriba una proposta que és tota una declaració d’amor al gènere. A ‘Diablero’, un capellà, un caçador de dimonis i un superheroi uneixen les seves forces per lluitar contra les forces del mal. No ofereix més que això, però tampoc menys. Aquesta producció interpel·la directament el seguidor més fidel al gènere i ofereix un recital de violència i humor que està ple de referències als grans títols del fantàstic i el terror. És divertidíssima, i si bé no inventa res, almenys és molt honesta amb els seus plantejaments, però no vol ser altra cosa que un compendi narratiu del gènere.

‘Trapped’

Baltasar Kormákur. RVK Studios, 2015 – en emissió

Després de tres anys arriba l’esperada segona temporada de ‘Trapped’. Aquesta sèrie islandesa es va convertir en un èxit a tots els mercats amb la seva història d’un policia que investigava un assassinat en una embarcació avarada al gel durant una forta tempesta. La segona temporada no abandona el to de sèrie negra, però s’endinsa també en la política. La trama arrenca quan un home agafa com a hostatge una ministra i es cala foc juntament amb ella a les portes del Parlament. A partir d’aquí, el protagonista inicia una investigació que l’endinsa en el món rural islandès i que l’enfronta amb un grup d’extrema dreta. És una sèrie magnífica que està contribuint a mantenir la bona forma del thriller nòrdic.

‘Das boot’

Andreas Prochaska. Sky Alemanya, 2019

El mes de febrer arriba una esperadíssima superproducció alemanya: ‘Das boot’ (‘El submarino’). Es tracta d’una seqüela directa del mític film de Wolfgang Petersen. En aquest cas, explica l’aventura de la tripulació que ha de provar un modern submarí que pot marcar el futur de la Segona Guerra Mundial, però que acaba havent d’acceptar una perillosa missió de vigilància. La sèrie vol preservar les essències del gènere: hi haurà batalles a cop de torpede, per descomptat, però sobretot el retrat humà d’una tripulació condemnada a entendre’s en un context molt claustrofòbic.