La sostenibilitat és un dels principals reptes que afronten els festivals de música del segle XXI. Les grans concentracions de públic, els desplaçaments massius, la generació de residus plàstics i els alts consums energètics dels escenaris són només alguns dels factors que contribueixen a la seva petjada ecològica. Bandes com Coldplay i Massive Attack ja s’estan replantejant les seves gires per tal de minimitzar l’impacte mediambiental. Una línia que fa uns anys han començat a estudiar també els organitzadors dels festivals i que va ser un dels temes de debat en el marc del Fòrum 2019 que organitza l’Acadèmia Catalana de la Música. Durant la jornada, els investigadors de la UB Giada Calvano i Lluís Bonet han recomanat mesures com l’elecció de proveïdors km0, l’eliminació total dels plàstics o l’habilitació de transports sostenibles per al públic i han destacat el gran poder de comunicació i conscienciació que poden exercir els festivals en matèria de sostenibilitat.

Reduir i compensar les emissions

El primer pas per a la sostenibilitat és mesurar. Diversos festivals catalans ja han començat a calcular les emissions de CO2 que generen per tal de reduir-les i compensar-les. Un dels exemples més clars d’aquest treball és el festival Esperanzah! World Music Festival, nascut d’un esperit cooperatiu i de compromís amb l’economia social en col·laboració amb projectes solidaris. El festival del Prat calcula que genera unes 21 tones de CO2 eq, una quantitat que contraresten amb la plantació d’arbres i arbusts, amb els quals compensen prop de 14 tones de CO2 cada any. La segona mesura de compensació són les inversions en aerogeneradors i plantes fotovoltaiques comunitàries amb les quals injecten a la xarxa més de 10.000 kWh d’energia neta cada any.

On són les dones als festivals?

La presència femenina davant i darrere de l’escenari ha estat un altre dels temes de debat del Fòrum 2019 sota el títol “On són les dones?”. Segons la presidenta de Mujeres por la Industria Musical, Carmen Zapata, les artistes tenen cada cop més espai als cartells dels festivals, però la proporció enguany ha estat encara d’un 20 % respecte als homes. Per la seva banda, la directora de comunicació de Sónar i representant de SheSaidSo, Georgia Taglietti, ha denunciat que la desigualtat va més enllà del binarisme home-dona i afecta també la dissidència de gènere i factors racials i d’edat.