Tornen els 80!

Aquesta temporada tornen els 80! Van ser una època d’androginia, de convergència entre l’estil de les dones i dels homes, de fet els homes van penjar el tratge gris i van abraçar la paleta sencera i les brillantors. I té tot el sentit que tornin ara, en un moment on el món occidental està en un punt similar: l’equiparació de gèneres és tema prioritari, i ja sabeu allò de vestir-se igual per fer una mateixa feina.

I a la passarel·la, això s’ha traduït amb molts els dissenyadors que han recuperat l’estètica vuitantera més extrema. Dos exemples són Alexander McQueen i Isabel Marant, però potser el més aplaudit, per haver-li donat una volta, ha estat el nordamericà Marc Jacobs amb el seu batalló de dones dels 80 amb un toc de El Zorro.

L’estètica secta

Si els 80 són plens de color i volum, l’altra cara de la moneda és una tendència associada a dos fenòmens audiovisuals recents: ‘El conte de la minyona’ i  ‘Wild Wild Country’. La primera, per sort, una distopia però la segona, una sèrie basada en fets reals que explica com era la secta dels ‘rajneesh (que vestien tots uniformats d’un to rogenc, casualment igual que les minyones…). I, tot i que d’entrada, l’estètica secta podria fer com por, n’hi ha que han sabut girar la truita, i en lloc de presentar una dona submisa han vist en la depuració la posada en valor de la persona. Molts dissenyadors han abraçat el look auster però si es tracta de triar una túnica roja com la de les sèries és clar, cap millor que la roig Valentino.

Necessitat de protecció

Amb tot el que està passant i podria arribar a passar al món a nivell mediambiental, sumat a les tensions entre països com Estats Units i Corea del Nord, la sensació és que cal estar preparat per servir a la causa, sigui quina sigui, però alhora protegir-se. I això, ho tenen clar diversos dissenyadors… Per exemple, el look de Marni que podríem batejar com granota per anar a treure chapapote a Galícia. O també tenim els models del japonès The Soloist, gairebé preparats per a una guerra nuclear.

I amb aquesta tendència estem desbancant també aquella idea de que la moda és superficial. Pot ser sensible i permeable al món en què té lloc, i n’és un mirall. Un parell més d’exemples d’aquesta moda extra protectora són els impermeables de Calvin Klein, amb bandes reflectants i passamuntanyes o, des de casa nostra i per la temporada vinent Miriam Ponsa proposa camals protectors perquè, segons va dir a la desfilada, els catalans ens hem de protegir de tots els embats que ens arriben a nivell polític i social.

Fluor i paper de plata

Fluor i paper de plata també són una tendència molt vinculada a l’actualitat. Si no, mireu el el vestit de Poiret que va lluir Rihanna aquest estiu a l’estrena europea de la pel·lícula ‘Ocean’s 8’. Per la textura i el color sembla una manta tèrmica, de les que donen als refugiats quan arriben a les costes.

Però si parlem del neó com a tendència, heu de saber que els tons vibrants, moderns, futuristes es trobaran arreu: a materials tècnics però també a pells i cotons, com per exemple, als vestits de gala de Prada.

La moda del xandall

Em sap greu, però no puc ignorar una de les grans tendències de la temporada que, de fet, ja fa temporades que s’anava imposant com a peça fetitx: el xandall. Cantants com Bad Gyal o Rosalia de tant en tant es posen un xandall… i tan contentes… I qui també en sap, de xandalls fluorescents és Krizia Robustella.

Les pells sintètiques

Cada cop són més les marques de luxe que deixen de fer servir pells d’animals. Això de les pells com a luxe està passadíssim! El luxe avui dia és que et faci un vestit a mida amb cotó orgànic reciclat, no que li treguin la pell a un animal viu perquè ens la posem a les esquenes. I a més, cada cop les pells sintètiques estan més ben fetes. Així que si tens el caprici de tenir un abric de pell, i si tens els diners per pagar-lo, que sigui de pell falsa i ben feta com les de Givenchy, que aquesta temporada és la primera en què ja no ha fet servir pells de veritat.

Les mitges de colors

Tornen les mitges de colors que van començar a dur-se als anys 60 però si tenim en compte que el que es portarà aquesta temporada és el rotllo anys 80 i el fluor, el resultat, segons el dissenyador Tom Ford, ha de ser aquest.