Els experts en ocupació adverteixen del risc d’una “generació desencantada” si no es prenen mesures per reduir l’atur juvenil, que s’ha disparat per sobre del 34 % a Catalunya, arran de la pandèmia del coronavirus. Avisen, a més, que si la crisi s’allarga, es poden ajuntar dues generacions a la recerca de feina, en una recuperació “lenta” i amb un mercat de treball esgotat.

‘reset’

Cursos d’inserció laboral per a joves aturats

L’Angélica és una jove hondurenya que ha que trobat feina gràcies al Tastet d’oficis. Va arribar a Barcelona fa tres anys. Lluny de la seva filla i sense papers, l’Angélica ha passat per moments molt difícils. Tot i això, ha aconseguit regularitzar la seva situació i trobar feina de cuinera en un hotel gràcies al Tastet d’oficis.

Corbacho l’acompanya per descobrir aquesta proposta, nascuda al barri de les Roquetes i Verdum, que pretén incentivar els joves en risc d’exclusió social a formar-se i trobar el seu futur professional.

L’Anna Baró, tutora de Tastet d’oficis explica que la idea és crear dinàmiques de grup que permetin als joves triar el que volen, incentivar la formació i relacionar-se. El programa socioeducatiu i d’orientació laboral aporta un acompanyament molt proper, per a joves entre 16 i 22 anys en situació d’atur, amb dèficits formatius i amb baixa qualificació professional. Una situació reversible amb motivació i oportunitats.


Portar el Mercat de Sant Gervasi a casa

Durant la pandèmia, les comandes alimentàries es van disparar a les grans plataformes en línia. Però el petit comerç s’ha posat les piles. Corbacho es desplaça fins al mercat municipal de Sant Gervasi per conèixer com vuit paradistes han dissenyat una plataforma web amb l’objectiu de promoure la compra en línia de mercat entre els més joves.

Corbacho conversa sobre aquesta iniciativa amb Juan L. Rodríguez, de la parada Only Granel; José M. Alcalá, de Fruites i Verdures Alcalá; Oriol Mas, de La Bacallaneria; Mario Martínez, de Peix i Marisc Ramón, i Josep Ribas, d’Aviram La Moreneta.

Una plataforma web de comandes que gestiona i distribueix ACIL, l’Associació les Corts per a la inserció laboral, una empresa d’economia social per promoure la inserció sociolaboral de persones amb discapacitat. Reben la comanda a través d’una aplicació al mòbil i gestionen amb les parades els paquets que distribuiran a casa treballadors de Mensakas, una cooperativa de missatgeria.


App de comandes i pagaments als restaurants

I, per acabar, Corbacho se’n va a sopar amb en Tim Wekezer, un jove emprenedor alemany d’Hamburg que va arribar fa 12 anys a la ciutat, perquè li expliqui què és i com funciona Waitrr. Aquesta aplicació està pensada perquè els clients dels restaurants puguin fer la comanda a través del mòbil, sense haver d’interactuar amb un cambrer.

En Tim va viure a Singapur, on va fer un màster de negocis i allà va idear Waitrr, en part, gràcies a que els seus pares es dediquen a la restauració i va haver de fer de cambrer. Una iniciativa que ja funciona a 500 restaurants d’arreu del món repartit en set països. El sistema és fàcil: escanegem amb la càmera del mòbil el codi QR per accedir a la carta del restaurant i fer la comanda i també pagar.


Una experiència que ha pogut comprovar al restaurant Hawker 45, situat al carrer de Casp, on un dels copropietaris, Waldher Miller, ens explica que és una eina molt útil per a les comandes de les terrasses.