Neix Festival TRO, un projecte d’Edicions Poncianes i el Centre de les Arts Lliures, amb comissariat de La Sullivan, que se celebra els dissabtes 5, 12 i 19 de novembre, de 12 a 14 h, a la Fundació Brossa.
Un certamen neix amb la voluntat de donar una forma nova als llibres que publica aquesta editorial des d’una perspectiva performàtica i coral. El festival agermana creadors que tornen als textos per fer de la literatura la cita que convoca altres disciplines: l’art, el pensament, la poesia, la música, l’humor i la dansa. El creadors convidats reinterpretaran autors clàssics, descobriran i reivindicaran referents oblidats i actualitzaran autories que encara avui dialoguen amb nosaltres.
Quan?
Els migdies de dissabte 5, 12 i 19 de novembre del 2022, de 12 a 14 h
On
Fundació Brossa (carrer de Flassaders, 40). Assistència gratuïta
Programa
Dissabte 12 de novembre: Obrir el Cànon
L’escriptora Adrienne Rich (Estats Units) va ser lloada, al començament de la seva carrera, per un domini formal de la construcció poètica i un lligam clar a la tradició. Amb el temps, però, va fer un gir polític, vital i també estètic que va marcar un abans i un després en la poètica anglòfona. El seu gest reivindicava veus silenciades, es desmarcava del cànon i ignorava la condemna a la literatura política. Rich es va convertir en altaveu d’una escriptura que se situava al marge per repensar el centre.
Aquesta segona sessió del Festival TRO pren Rich com a pretext per demanar a diversos creadors que facin una lectura personal d’un referent silenciat de la seva disciplina. Una excusa per descobrir veus desconegudes, reivindicar-ne la importància, reprendre el seu llegat i, al final, celebrar la redescoberta amb un DJ set i l’hora del vermut.
- Pol Guasch + Ada Bruguera – literatura
- Fina Birulés – filosofia
- Kelly Lua (Tinta negra) – poesia
- Miquel Missé – activisme
- Aimar Pérez Galí – dansa
- Maguette Dieng (Jokkoo Collective) – música electrònica
+ DJ set final de Maguette Dieng
Dissabte 19 de novembre: Tornar a Pasolini
Polèmic i disruptor, Pasolini ha deixat un llegat difícil de calcular a l’hora de concebre temes com la classe obrera, la força de l’art, el cinema social i realista, la poesia experimental, l’interès filològic o la vida que es lliga a la creació. Pasolini va admirar Lorca, Kavafis, feia estudiar Machado als seus alumnes i parlava de Rimbaud com la lectura fonamental de la seva vida. El llamp abans del tro: els ídols també tenen ídols. Celebrant el seu centenari, és inevitable preguntar-nos què queda d’ell avui. En la darrera sessió del festival, les escriptores Gabriela Wiener i Layla Martínez conversaran sobre la continuació del seu llegat; Carles Viarnès i Sara Fontán musicaran en directe un muntatge audiovisual inèdit a partir dels seus films creat per la directora Núria Giménez Lorang i, finalment, amb humor intel·ligent, Ana Polo revisarà les entrevistes sobre amor i sexualitat que Pasolini va rodar a ‘Comizi d’amore’.
- Gabriela Wiener + Layla Martínez – conversa
- Carles Viarnès + Sara Fontán + Núria Giménez Lorang – concert audiovisual
- Ana Polo – monòleg a partir de ‘Comizi d’amore’