Territori demana un aeroport del Prat “fora d’Aena” per impulsar els vols internacionals

El conseller Josep Rull assegura que si no s’aconsegueixen gestionar les taxes des de Catalunya no es podrà desplegar “tot el seu potencial” d’atracció de companyies i destinacions

Les dades del Consell Internacional d'Aeroports (ACI) situen Barcelona al davant de Tòquio i Nova York pel que fa al trànsit de passatgers internacionals, amb 32,2 milions de persones l'any 2016. Les xifres representen un creixement de l'11 % en relació amb l'any anterior, el més important dels principals aeroports europeus. El Departament de Territori celebra les dades, però admet que l'aeroport està limitat per la política de taxes d'Aena.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha demanat aquest dijous al Twitter "una gestió individualitzada del Prat, fora d'Aena". Segons Rull, això permetria que l'aeroport barceloní "pugui desplegar sense límits tot el seu potencial". El conseller ha reaccionat així a les dades que situen l'aeroport del Prat al davant dels aeroports de Nova York i Tòquio pel que fa a passatgers internacionals.

El conseller ha explicat en una roda de premsa posterior que "per Aena, els beneficis obtinguts de Barcelona són molt més importants que els de Madrid, en una proporció aproximada de 400 contra 27". Segons Rull, si Catalunya controlés les taxes de l'aeroport del Prat, podria fer una política "audaç" per atreure vols internacionals, grans companyies i "les millors destinacions en les millors franges horàries".

Les declaracions del conseller de Territori es produeixen pocs dies després que ha transcendit que la companyia Norwegian s'està replantejant la proposta de connectar Barcelona i Tòquio amb vols directes de baix cost. Els darrers anys, Rússia ha restringit els permisos de vol que passen pel seu espai aeri, i en el moment de revisar els acords bilaterals entre Rússia i l'Estat espanyol, aquest va prioritzar les connexions per Madrid al davant de Barcelona. D'aquesta manera, es tanca la porta a connectar Barcelona amb Tòquio per la ruta més curta -l'anomenada ruta transsiberiana- i l'única alternativa és passar per l'Orient Mitjà i el sud d'Europa. Això allarga considerablement el temps de vol, el cost de combustible i les hores de treball de la tripulació per connectar amb Barcelona.