Els tallers independents temen pel seu futur

Denuncien la complexitat de reparar vehicles connectats a internet sense tenir accés a les dades del fabricant

Els tallers de reparació de vehicles han vist com, amb la incorporació de les noves tecnologies, la seva feina s'ha fet cada vegada més sofisticada. Abans, el mecànic podia conèixer l'origen d'una avaria només observant el cotxe, però això ara ha canviat. La incorporació d'internet als turismes, a més d'elements electrònics, en complica la reparació perquè l'operari necessita accedir a les dades del fabricant si vol conèixer exactament què està fallant. Però aquesta informació té un preu, i cada marca d'automòbils fixa el seu import.

En altres paraules, l'accés a les dades d'un vehicle és per a un mecànic el que seria una radiografia d'un pacient per a un metge. Li indica d'on prové el problema, amb la qual cosa el diagnòstic és més acurat i la reparació més encertada. Sense aquesta informació, l'operari ha d'actuar a cegues, però si la vol obtenir ha de pagar un import que estipula el fabricant. Segons Jordi Ramos, propietari d'un taller al Guinardó, alguns poden demanar entre 400 i 500 euros al mes. "La informació dels models que acaben de sortir al mercat no la tens mai", es queixa.

A Catalunya, la flota de vehicles encara és antiga, però es calcula que en 10 anys la majoria ja tindrà connexió a internet. Des del Gremi de Tallers de Barcelona són conscients del perill que això suposa per als tallers independents i demanen facilitats per accedir a les dades d'aquests vehicles. El president del gremi, Celso Besolí, explica que els fabricants "són reacis a compartir la informació" i que si ho fan, no en comparteixen el 100 %. De fet, la Comissió Europea està treballant en una normativa que garanteixi l'accés a la informació dels vehicles connectats de manera virtual, però no s'aprovarà fins, com a mínim, d'aquí a tres anys.