La zona nord del futur parc de les Glòries, és a dir, l’àrea situada per sobre de la Gran Via, serà la primera a prendre forma. Al març d’aquest any les màquines hi començaran a treballar, simultàniament amb la represa dels treballs de perforació del túnel de Glòries, que finalment s’allargarà fins a la rambla del Poblenou.

La reurbanització d’aquesta àrea comprèn més de 45 hectàrees, i permetrà començar a fer visibles alguns dels elements inclosos en el projecte de la Canòpia urbana, que va guanyar, el 2014, el concurs internacional per dissenyar el parc de les Glòries.

Com serà el futur parc de les Glòries?

Entre els espais que primer es faran realitat, en destaca l’anomenada Gran Clariana, una gran esplanada de gespa de més d’una hectàrea.

Recreació de la Gran Clariana de Glòries

També es construirà una rambla dels Encants, un nou passeig per a vianants i bicicletes que connectarà el nord i el sud de la plaça. Completaran aquesta fase de l’obra un gran espai de joc infantil, una àrea per a gossos, i també una zona ludicoesportiva amb taules de jocs i una pista esportiva polivalent, que tindrà un bar i lavabos. També es treballarà per recuperar una part de l’antic traçat del rec Comtal que passa per la plaça.

Un camí ple d’obstacles

Amb l’aprovació definitiva per part de la Comissió de Govern, es desencalla un projecte que ha estat ple d’obstacles i que acumula anys d’endarreriments.

El que més ha afectat el calendari d’obres ha estat la rescissió del contracte a les constructores a qui s’havia adjudicat l’obra inicialment el 2015. Després de detectar un sobrecost de més d’11 milions d’euros en el pressupost, el govern d’Ada Colau va decidir aturar el projecte per recuperar la gestió de les obres i començar de zero, i això ha fet que les feines hagin estat parades onze mesos.

La nova adjudicació s’ha dividit en lots més petits. El parc, per exemple, s’ha adjudicat a cinc constructores diferents, que treballaran sota la coordinació tècnica de l’empresa pública BIMSA. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janez Sanz, defensa aquest nou model d’adjudicació d’obra pública perquè fa possible l’entrada de petites i mitjanes empreses que no poden accedir normalment als contractes de grans projectes.

El cost previst de l’execució d’aquesta primera fase del parc és de prop de 20 milions d’euros i, si no hi ha endarreriments, les obres haurien d’estar enllestides el març del 2019.

L’actuació a la zona es completarà amb la recuperació de diversos edificis històrics del patrimoni industrial, com la Fàbrica de Paraigües, situada al carrer del Dos de Maig, i l’antiga Sucrera, al carrer de Cartagena, que es convertiran en futurs equipaments de barri.