Al metro de Barcelona s’han detectat 200 elements amb amiant pendents de retirar. TMB ha elaborat un inventari amb tot l’amiant que hi ha actualment a la xarxa. Segons aquest document, al qual ha tingut accés betevé, hi ha 187 elements amb amiant distribuïts en 125 estacions de metro, i 13 punts més en sis cotxeres. La identificació d’objectes amb aquest material encara continua i, per això, la llista pot variar en els pròxims mesos.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”PER SABER-NE MÉS: TMB troba amiant en 38 de 109 vagons del metro inspeccionats” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/amiant-metro-tmb-mesures/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

Fa 15 anys que el Departament de Projectes d’Infraestructures de Metro treballa en l’elaboració de llistes periòdiques per detectar on hi ha amiant. TMB, però, explica que s’ha contractat una empresa externa a la qual se li ha encarregat l’elaboració d’un inventari més exhaustiu. L’objectiu és planificar la retirada de tots els elements amb amiant al metro en els pròxims anys.

El control, identificació i tractament dels materials amb contingut d’amiant a les instal·lacions correspon a TMB. Tot i això, els sindicats deixen clar que les llistes es confeccionen gràcies a les deteccions fetes pels delegats de prevenció, la resta de treballadors del metro i l’empresa externa contractada per TMB.

L’amiant al metro: on el podem trobar?

La presència de l’amiant es dona principalment en forma de planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en la construcció d’edificis i dependències. Un dels punts recollits en aquesta llista és el sostre d’uralita que cobreix l’estació de metro de la Verneda, de l’L2. Des de fa una dècada hi ha una part d’aquest sostre que està trencada. TMB informa que el fibrociment que es pot trobar en instal·lacions del metro no desprèn fibres si no es manipula. Per tant, l’empresa deixa clar que no hi ha cap perill ni per a treballadors ni tampoc per als passatgers. Tanmateix, un extreballador que ha tingut un càncer de pulmó ha presentat una demanda perquè se li reconegui la malaltia laboral per exposició a l’amiant.

D’acord amb el comitè d’empresa, l’amiant també es pot trobar en sales tècniques, estacions, canalitzacions, baixants i alguns sostres. Recentment, Transports Metropolitans de Barcelona va detectar amiant en pintures de vagons de metro.

Tot i que TMB no té l’obligació de retirar el material amb amiant del metro, l’empresa es compromet a retirar tot l’amiant en els propers anys de forma segura, però sense que hi hagi cap termini fixat.