Sixena torna a apuntar al MNAC

El Govern aragonès insisteix a reclamar el trasllat provisional de les pintures murals exposades a Barcelona, però el MNAC reitera que és impossible fer-ho sense danyar-les i exposar-les a la destrucció

Després del retorn provisional dels objectes del monestir de Sixena reclamats a Lleida, el Govern aragonès fixa ara la seva prioritat en la restitució de les pintures murals de la sala capitular, exposades a Barcelona. El MNAC qualifica de deliri la petició, perquè l'obra es troba en estat crític de conservació i qualsevol moviment o un canvi en les condicions de conservació podria destruir-la. El cas està pendent d'un recurs presentat per la Generalitat i el museu a la petició d'un trasllat provisional de les obres mentre no hi hagi un sentència definitiva.

Fa pocs dies, el Jutjat d'Instrucció número 2 d'Osca va descartar la celebració d'unan vista oral amb els pèrits sobre la conveniència del trasllat i això podria reactivar la causa del Govern aragonès que reclama la devolució de les pintures murals. En aquesta línia, ha insistit el president del govern de l'Aragó, Javier Lombán, un cop rebuts els objectes reclamats a Lleida. El Museu Nacional d'Art de Catalunya argumenta que no és el mateix retornar de manera provisional uns objectes (com ja va fer el MNAC l'any 2016 i ara ha fet el Museu de Lleida) que fer-ho amb unes obres murals que estan integrades en estructures fixes del museu. Això obligaria a fragmentar el conjunt de pintures tant per treure-les per les portes del museu català com per entrar-les a l'interior del monestir aragonès.

Pintures en risc

De les pintures sobre tela originals del monestir de Sixena només en queda una capa d'un mil·límetre de gruix que, amb l'incendi del monestir l'any 1936, va perdre bona part del color i la consistència. Per això es considera que es troben en estat crític i qualsevol vibració, canvi de temperatura o d'humitat podria perjudicar-les de manera irreversible. A més, amb la restauració l'any 1940 es van recuperar bona part de les traces perdudes per unir les diferents peces i ajudar a entendre el conjunt, un cop exposat. Aquesta és una part de l'obra actual que pertany a la Generalitat i que avui en dia és gairebé indestriable de l'original.

La de les pintures murals és una causa judicial diferent de la dels objectes reclamats al MNAC i el Museu de Lleida, i també està pendent d'una sentència ferma. La Generalitat va presentar un incident d'execució contra la petició del trasllat provisional i ara està pendent que la jutgessa aragonesa dicti una resolució.

No és l'única reclamació pendent

A més de les pintures murals, el govern de l'Aragó també demana al MNAC el trasllat de dos objectes de Sixena encara pendents de tornar. Són dues robes de sobretaula d'altar, que, segons el museu, no tenen cap valor i que no estan localitzades. No es descarta que es puguin haver extraviat en el trasllat del Museu Tèxtil de Pedralbes cap al Museu del Disseny de les Glòres.