“Sempre hi ha d’haver algú al pont de navegació”

El vicedegà de la Facultat de Nàutica, Agustí Martín, ha explicat al programa 'bàsics' que "sempre hi ha d'haver algun responsable al pont de navegació del vaixell" per vigilar principalment la proa de l'embarcació. Ha afegit que des del pont "es veu tot, sobretot en un dia clar com el d'ahir", quan es va produir l'accident al port de Barcelona.

Martín ha dit que caldrà esperar que finalitzi la investigació sobre l'accident i s'analitzin les caixes negres dels vaixells -on es graven les veus i  també les dades sobre el rumb o la velocitat de l'embarcació- per saber les causes de l'accident. De moment, s'espera l'arribada del buc de Salvament Marítim Clara Campoamor i d'un robot submarí "que traurà imatges del vaixell enfonsat, veurà els danys que té i la possibilitat de portar-ho fins al port". Segons Martín, a la Mediterrània hi ha un buc similar al que ve des de Cartagena, que navega entre Tarragona i Barcelona, però en aquesta ocasió se'n necessitava un de més gran "perquè segurament té l'equipament per fer funcionar el robot". "No tots els ports tenen una embarcació tan potent" i "Barcelona és un port segur, amb dispositiu d'entrada i sortida i dues bocanes".

L'expert ha explicat també que sempre hi ha un vaixell que ha de maniobrar. "Potser el que havia de fer-ho no ho va fer o ho va fer massa tard i va obligar l'altre a maniobrar. Quan passa això és perillós perquè tots dos es mouen i s'acaben trobant". Ha afirmat també que, segons el reglament internacional per a la prevenció d'abordatges, el vaixell que surt per estribord, té prioritat.

Respecte a l'impacte, Martín ha dit que devia ser molt fort. "És com si topés una moto amb un camió" ha dit.