Aquest diumenge s’ha celebrat el Dia Mundial sense Internet. És una data pensada perquè la gent es qüestioni la seva relació amb el món d’internet i més en concret, el de les xarxes socials. Per això plantegen una pregunta interessant: Podem estar un dia sense internet? Els estudis tenen dubtes respecte a això.

5 hores i 20 minuts connectats a internet cada dia

Ja fa 28 anys que convivim amb aquesta tecnologia, però cada cop consumim més hores. De fet, el 92 % dels espanyols es connecten cada dia a internet. A l’estat espanyol ens passem 5 hores i 20 minuts connectats a internet cada dia. D’aquesta estona més d’una hora i mitja estem pendents de les xarxes socials, un entorn on hi tenim oberts set comptes de mitjana.

Segons Oracle Marketing Cloud, cada persona consulta el mòbil, de mitjana, prop de 150 vegades al dia i el 42 % dels usuaris espanyols no passa més de 60 minuts sense consultar el WhatsApp.

L’ús intensiu de les xarxes pot acabar minant la nostra autoestima

Els experts afirmen que un nivell de consum alt multiplica el risc de patir malalties mentals, i com a mínim altes dosis d’estrès. Segons un estudi de la Universitat de Maastricht l’ús intensiu de les xarxes socials pot acabar perjudicant la nostra autoestima. L’ús passiu de les xarxes, és a dir mirar constantment fotografies de Facebook o Instagram, és un terreny fèrtil per a l’enveja i comparar-nos constantment amb la vida dels altres ens converteix en persones més vulnerables i insegures.

Què podem fer per controlar-ne l’ús i no ser controlats per aquests dispositius?

L’Enric Puig, filòsof i autor del llibre ‘La gran addicció’ recomana desconnectar les notificacions del mòbil. Afirma que això significa que ets tu mateix qui pren la decisió de quan et comuniques amb el mòbil i aquest no t’està interrompent sempre el teu cicle diari. També recomana recuperar una relació més profunda amb la informació. El negoci actual a les xarxes és consumir paquets d’informació de manera ràpida, per tant és recomanable aturar-se i analitzar les coses amb més profunditat. Un altre pregunta que ens hem de fer és, fins a quin punt la relació amb les nostres xarxes socials ens ve imposada per la mateixa aplicació o la triem nosaltres lliurament? segons el doctor Puig, hem de ser conscients que totes aquestes aplicacions no són neutres i que basen el seu negoci en la nostra dependència.