L’ATM apuja el preu de la T-10, que costarà 10,20 € a partir de gener

El bitllet de 10 viatges s’encarirà 25 cèntims, i també augmenten de tarifa el bitllet senzill i la resta de targetes, menys la T-Jove

La T-10 d'una zona s'encarirà 25 cèntims aquest 2018 i passarà a costar 10,20 €. Així ho han aprovat per unanimitat la Generalitat, l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana de Barcelona. D'aquesta manera, el bitllet integrat de 10 viatges superarà els 10 € després de tres anys amb el preu congelat als 9,95 €. També s'apujaran la resta de targetes (amb l'excepció de la T-Jove) i el bitllet senzill, que se situarà als 2,20 €.

La T-10 tornarà a costar més de 10 €, després que al gener del 2014 es rebaixés un 3,4 % (el 2013 costava 10,30 €). Segons l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), les tres adminstacions que la conformen (la Generalitat, l'Ajuntament i l'AMB), han aprovat per unanimitat les tarifes del 2018.

En general, totes les tarifes s'encariran un 2 %: la T-10 costarà 10,20 €, la T-50/30 valdrà 43,50 €, la T-Mes se situarà als 54,00 €, i la T-Trimestre arribarà als 145,30 €. L'únic bitllet integrat que mantindrà el preu és la T-Jove, 105,00 € per una zona.

Alguns grups de l'oposició a l'Ajuntament ja s'ensumaven que aquest gener hi hauria increment de preus. L'últim en insinuar-ho va ser el líder del PSC, Jaume Collboni, que va advertir que  quan el PSC era al govern municipal, hi havia discrepàncies amb BComú per mantenir les tarifes per sota dels 10 €.

Ara bé, minuts abans que es fes públic el nou preu de la T-10, la tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, ha assegurat que "l'Ajuntament no vol apujar les tarifes" i ha recordat que en els últims anys el consistori ha doblat la seva aportació al transport públic, mentre que l'Estat, no. En aquest sentit, l'alcaldessa, Ada Colau, va enviar aquest dissabte una carta al ministre d'Hisenda per reclamar-li 40 milions d'euros.

PDeCAT i PSC rebutgen l'increment de tarifes

Els grups municipals del PDeCAT i del PSC ja han rebutjat l'increment de tarifes del transport públic. Per la seva banda, el president del Grup Municipal Demòcrata, Xavier Trias, la criticat la pujada dels preus perquè, diu, "la gent pateix per arribar a final de mes". A més, Trias titlla l'acció del govern municipal d'"insensibilitat" per haver-se allunyat de la realitat.

En la mateixa línia se situa el portaveu del Grup Municipal del PDeCAT, Jaume Ciurana, que ha lamentat la "impostura" del govern municipal. Considera que apujar el preu de la T-10 en 25 cèntims "no és fomentar el transport públic".

El líder socialista, Jaume Collboni, ha qualificat la mesura de l'ATM de "tarifazo" perquè "castiga les famílies treballadores". En aquest sentit, lamenta la "incapacitat i la inacció" de l'alcaldessa Ada Colau per mantenir el preu dels bitllets congelat.

La resposta del govern municipal no s'ha fet esperar. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha respost Collboni a través de Twitter. Ha recordat al líder socialista que en el darrer mandat del PSC, "les tarifes del transport públic van pujar el 12,8 %", mentre que l'increment actual ha estat d'un 2 %.

Els usuaris, en contra de la pujada de preus

La majoria d'usuaris del transport públic lamenta l'increment de les tarifes. Alguns creuen que les administracions haurien d'invertir més diners per evitar que el ciutadà pagui més per desplaçar-se dins l'àrea metropolitana de Barcelona. Hi ha ciutadans que demanen una millora del servei i n'hi ha d'altres que no rebutgen l'increment de les tarifes, però volen que això vagi acompanyat d'un augment dels sous.

La PTP hi veu covardia política

A qui tampoc no convenç la nova taula de preus és a l'associació per la Promoció del Transport Públic (la PTP). Segons el seu president, Ricard Riol, l'encariment demostra que "no hi ha estratègia de fidelització de la demanda", ja que els usuaris habituals de metro, bus i Rodalies en surten perjudicats. De fet, per Riol, "hi ha molta covardia política a l'hora d'afrontar el problema estructural del transport públic".