El Port de Barcelona es posiciona per atreure vaixells menys contaminants

El Port de Barcelona es vol preparar per convertir-se en un pol d'atracció per als vaixells menys contaminants. Vol liderar el canvi cap a un model de transport més sostenible i ha presentat un pla pioner de millora de la qualitat de l'aire basat en dos eixos. Aposta pel gas natural liquat i per una política de bonificacions als vaixells menys contaminants.

Segons dades facilitades pel Port de Barcelona, l'activitat portuària és responsable del 7,6 % de la concentració mitjana d'òxids de nitrogen a la nostra ciutat i de l'1,5% de les partícules en suspensió. Per segments d'activitat els portacontenidors generen l'1,7 % de la concentració mitjana anual d'òxids de nitrogen; els ferris, l'1,4 %, i els creuers, l'1,2 %.

El pla de millora de la qualitat de l'aire promourà l'ús del gas natural liquat com a combustible alternatiu de mobilitat tant dels vaixells com dels camions de transport de mercaderies. El gas natural liquat redueix un 80 % les emissions d'òxid de nitrogen i suprimeix les emissions de partícules sòlides en suspensió i òxids de sofre. Per poder abastir el port d'aquest gas caldrà una infraestructura que ja disposa de finançament europeu.

Actualment només hi ha 77 vaixells a tot el món que funcionen amb gas natural liquat però cap a Barcelona. Tot i això, des del port indiquen que n'hi ha molts en construcció i, per això, treballen per atreure'ls en un futur. De fet, ja s'està treballant amb Baleària perquè un dels ferris que fa la ruta Barcelona-Balears incorpori aquest nou motor i operi des del port de Barcelona.

Bonificacions als vaixells més nets

Un dels punts més innovadors del pla per combatre la contaminació al port és la política de bonificacions amb què es vol incidir en els vaixells. Les embarcacions menys contaminants tindran descomptes sobre la taxa portuària. Actualment la llei només permet bonificar un màxim del 5 % sobre la taxa del vaixell i això, segons el Port, deixa un marge molt reduït per aplicar una estratègia mediambiental ambiciosa.

El Port sol·licitarà al Ministeri de Foment modificar la Llei de ports per poder implantar bonificacions ambientals de fins a un 40 % de la taxa al vaixell, seguint l'exemple d'altres ports europeus com Rotterdam o Hamburg. Pel president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, això demostra la voluntat de "ser pioners". Cambra vol que el Port es doti de tots els instruments possibles per captar "el màxim percentatge de vaixells" amb aquestes característiques.