Per què les noies no estudien informàtica?

Un estudi alerta que els estereotips allunyen les dones dels estudis tecnològics

La psicòloga i investigadora de la UOC Milagros Sáinz afirma que "les dones tendeixen a infravalorar-se en aquelles matèries relacionades amb carreres tecnològiques, tradicionalment associades amb els homes, malgrat treure millors notes". La raó, segons ha explicat al programa 'bàsics', són els estereotips que "ens inculquen des de petits".

La investigadora ha liderat un estudi fet durant sis anys i en què han participat 1.500 alumnes de secundària de sis instituts de Madrid i quatre de Barcelona, als quals s'ha seguit durant sis cursos acadèmics. Una de les principals conclusions de l'estudi és que "les noies tendeixen a infravalorar la seva competència en matèries habitualment vinculades als homes, com la tecnologia i les matemàtiques" i que això passa "malgrat que moltes vegades, tenen millors notes que els nois". Sàinz ha atribuït aquesta situació a l'educació que "des de petits ens porta a adoptar un seguit de rols: les dones amb les cures i els homes amb la feina manual i tecnològica". Uns estereotips que, segons la investigadora, es transmeten tant a l'escola com a la família, moltes vegades "sense que ens n'adonem". "També ho veiem als rols que s'estableixen a les sèries de televisió o als videojocs" ha afegit.

L'estudi  s'ha donat a conèixer juntament amb un vídeo que han fet la mateixa Universitat Oberta de Catalunya i la Universitat Politècnica per conscienciar sobre la manca de dones als estudis d'Informàtica, on per cada nou homes només hi ha una dona.