Les claus del nou conveni de metro

El compromís de TMB per cobrir totes les jubilacions i reduir els contractes temporals són dos elements que han desencallat el conflicte

Els sindicats del metro consideren que l'última proposta redactada per la Generalitat i aprovada per l'empresa i també per la plantilla reuneix quasi tots els punts que han reclamat al llarg de més d'un any i mig de conflicte. Les millores en la contractació, la internalització del manteniment de les vies i les catenàries i també l'increment salarial del 4,5 % són claus que han decantat la balança per posar fi a les vagues de metro.

Un dels punts que més valoren els sindicats d'aquesta proposta de conveni és que TMB es compromet a cobrir totes les baixes i jubilacions. També es preveu reduir els contractes temporals i parcials, de manera que 372 empleats passaran a treballar a jornada completa progressivament fins al 2020. Una altra clau del conveni és internalitzar el manteniment de les vies i les catenàries, uns serveis que TMB havia externalitzat a altres empreses.

Els sindicats també valoren les millores de conciliació familiar que conté el text, com ara la reserva de tasques sense risc per a embarassades, i la creació de dos torns nous de feina que s'afegeixen al de matí, tarda i nit.

En l'àmbit salarial, la proposta inclou un augment de sou del 4,5 % entre el 2016 i el 2019, que són els anys de vigència del nou conveni. A més, s'introdueixen uns complements per a formació de riscos laborals que sumen un altre 4,25 % d'increment en aquests quatre anys.

TMB també fa constar en el document el compromís d'implantar la T-Mobilitat, el nou sistema de tarifes integrat, sense conseqüències per a la plantilla de metro, com ara externalitzacions de tasques o disminució de llocs de treball o hores de jornada.