Els drons i els patinets elèctrics, uns regals estrella sotmesos a la normativa

Els drons i els patinets elèctrics han estat els regals estrella d’aquest Nadal però tots dos ginys tenen una normativa que, moltes vegades, els usuaris desconeixen. En el cas dels patinets, a més, encara s’ha de redactar una legislació específica per a la circulació en ciutat. Tot plegat fa que l’ús d’aquestes “joguines” s'hagi de fer extremant les precaucions.

Els drons més petits poden costar uns 30 euros però també en podem trobar al llindar dels 1.000 euros. Aquests aparells voladors incorporen un sistema GPS, una càmera de vídeo d'alta definició, tenen una autonomia de gairebé mitja hora i es poden enlairar més de 250 metres.

Precisament sobre el topall d'altura màxima a què pot arribar un dron en parla la normativa espanyola que regula aquest tipus d'aparells, que data de 2014 i que depèn de l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria (AESA). Segons AESA, els usuaris de drons sempre l'han de tenir a la vista i mai poden superar els 120 metres d'altura quan volen. L'agència en prohibeix l'ús a les zones urbanes o on hi hagi aglomeracions de persones, i recomana que es facin servir en zones despoblades o bé en zones de vol específiques per a l'aeromodelisme.

La legislació també deixa ben clar que els drons no són una joguina i que es tracta, segons AESA, d'una aeronau, per tant, fer-ne un ús indegut pot arribar a comportar multes de fins a 225.000 euros. Els models més petits difícilment podran provocar un accident greu, però a mesura que els drons són més voluminosos el risc d'accident augmenta i cal, en aquests casos, ser extremament prudents.

Pel que fa l'altre regal estrella, els patinets amb motor, el buit legal és encara més evident. Ja fa anys que els Segways, circulen pels carrers de la ciutat però ho continuen fent de manera alegal. La normativa que se'ls aplica depèn de cada Ajuntament. En algunes capitals tenen prohibida la circulació i en d'altres es fa difícil saber si s'ha d'aplicar la legislació dels vehicles, ja que al cap i a la fi disposen d'un motor, o bé la de les bicicletes, com és el cas de l'Ajuntament de Barcelona.

La normativa s’aplica en funció del pes, el volum i la velocitat a què poden arribar els patinets elèctrics. Acostuma a ser el cas dels més venuts aquestes festes, un model que, tot i el seu preu, al voltant dels 500 euros, ha estat tot un èxit de vendes, és de mida reduïda i no supera els 10 quilòmetres per hora.