Els Mossos d’Esquadra recomanen no facilitar dades personals per Internet per evitar estafes

L'augment de l'ús d'Internet per fer compres o tràmits ha comportat un increment de les estafes que es produeixen a través d'aquest mitjà. Una de les pràctiques més habituals consisteix a enviar factures falses que, en obrir-les, descarreguen un virus a l'ordinador; o suplantar entitats bancàries que demanen informació personal per fer-ne un ús fraudulent. Els Mossos d'Esquadra recomanen no facilitar dades personals o bancàries per Internet.

Un els fenòmens que està a l'alça s'anomena "phishing" ("pesca", en català). Consisteix a suplantar la identitat d'una entitat o institució i enviar un correu electrònic al client demanant-li dades o fent-li emplenar un formulari. Gràcies a aquest mètode obtenen molta informació i després en fan un ús comercial o fraudulent. Segons els Mossos, moltes vegades els estafadors compren llistats de correus i fan enviaments massius.

Una altra pràctica habitual consisteix a enviar una factura falsa, però amb un import excessivament elevat. Ofereixen l'opció de clicar un enllaç per obtenir els detalls del cost i quan l'usuari ho fa es descarrega un virus que encripta les dades de l'ordinador. Llavors demanen diners a canvi d'eliminar-lo.

Els Mossos d'Esquadra alerten que cada vegada hi ha més estafes per Internet. Expliquen que s'ha universalitzat l'ús d'aquest mitjà i que en fer tràmits i compres facilitem moltes dades personals. Per això, avisen de la importància de protegir-nos en l'àmbit virtual i de no confiar de tot el que rebem. Per evitar caure en una estafa d'aquest estil, els Mossos d'Esquadra recomanen llegir bé els correus, no facilitar dades personals o bancàries i no clicar determinats enllaços.

De totes maneres, les persones que caiguin en l'estafa han de denunciar els fets. Per posar fre a aquest delicte les empreses han engegat campanyes per alertar els clients i informen als seus webs dels correus electrònics que són falsos. Els Mossos també informen dels fraus que detecten a través de les xarxes socials.