L’Ajuntament classifica els nous vehicles de mobilitat personal per poder regular-los

Pas a pas, la redacció d'una ordenança que reguli la circulació per la ciutat dels nous vehicles de mobilitat personal, com els Segway o els monocicles elèctrics, va agafant cos. L'Ajuntament ja ha enllestit la classificació d'aquests vehicles i ara obrirà un procés participatiu amb veïns i empreses que en lloguen o els fan servir per fer rutes. La nova ordenança podria aprovar-se abans de finals d'any.

La convivència de vehicles cada cop més diversos als carrers de Barcelona és cada cop més complicada. Als ja tradicionals conflictes entre els que caminen i els que van en bici, durant els darrers anys s'han afegit el Segway, el patí elèctric i, més recentment, els monocicles i els monopatins elèctrics. Tant vianants com ciclistes veuen envaïts els seus espais, mentre que els usuaris dels nous mitjans de desplaçament viuen en un buit normatiu pel que fa a la regulació de la seva circulació. Si a aquesta situació hi sumem la massificació de turistes a l'estiu, el còctel per als problemes de convivència està servit.

Per aquest motiu, l'Ajuntament està intentant accelerar la redacció d'una nova normativa que n'unifiqui les existents i inclogui aquests nous vehicles a l'ordenança de circulació. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, creu que s'haurà de mantenir una mica de flexibilitat perquè els districtes puguin decidir si volen restringir més o menys l'ús d'aquest tipus de vehicles, ja que l'impacte en cadascun és molt diferent. Els districtes de Ciutat Vella, Sant Martí, Gràcia i l'Eixample són els que pateixen més aquesta saturació de gent amb ginys elèctrics circulant per tot arreu.

Classificació dels nous vehicles en tres grups

Segons la classificació que ha elaborat el consistori, els vehicles de mobilitat personal es divideixen en tres grans grups: A, B i C. L'A correspon als monocicles que no agafen gaire velocitat (màxim 20 km/h), fet pel qual no són gaire perillosos per als vianants. Dins del grup B trobem els Segway, més ràpids i perillosos (fins a 30 km/h) ja que poden ocasionar accidents. Per últim, el grup C engloba els cicles de més de dues rodes amb un ús no lucratiu, regulats de manera similar a les bicicletes (C2), els tricicles o "trickshows" que transporten turistes (C1) i, finalment, aquells vehicles adaptats per transportar-hi mercaderies (C0). Tots els vehicles d’aquest grup pesen fins a 300 kg i poden arribar fins als 45 km/h.

A partir d’aquesta classificació tècnica, els equips municipals, juntament amb els veïns i tots els sectors implicats, treballaran per establir uns àmbits de circulació pels quals garantir la convivència i fomentar una mobilitat sostenible i segura.