Vagons plens i esperes llargues. Ha estat la imatge d’aquest dilluns durant la primera i segona franges d’aturades parcials al metro de Barcelona, de 7 a 9 h i de 16 a 18 h, a causa de la vaga convocada pels treballadors coincidint amb el Mobile World Congress 2019. Després d’una mediació “in extremis” entre els sindicats, TMB i el Departament de Treball, celebrada diumenge, no s’ha aconseguit evitar l’aturada i els barcelonins n’han notat els efectes.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Vaga al metro de Barcelona pel Mobile World Congress 2019″ style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/vaga-metro-barcelona-mobile-world-congress-2019/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

Horaris de la vaga al metro de Barcelona pel Mobile World Congress 2019

Els panells informatius de les andanes exposen des de primera hora del matí els serveis mínims decretats. Durant aquest dilluns han estat del 50 % en les franges de matí  i tarda i del 30 % en la nocturna. Uns serveis mínims modificats després del primer dia de protesta i que s’han incrementat de cara a la resta de dies de vaga, com ha avançat el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, al programa ‘bàsics’ de betevé. Són aquests:

  • De 7 a 9 h: decretats serveis mínims del 65 %.
  • De 16 a 18 h: decretats serveis mínims del 65 %.
  • De 22.50 a 0.50 h: decretats serveis mínims del 45 %.

horaris vaga metro

La resta d’hores el servei de metro funcionarà amb normalitat encara que s’avisa els usuaris que les aturades poden començar abans i finalitzar més tard a causa de la retirada i la incorporació de trens.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Mobile World Congress 2019: horaris i entrades” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/economia/mobile-world-congress-2019-dates-entrades/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

Acció dels treballadors al Centre de Control de la Sagrera

Durant el torn d’aturades de la tarda, alguns vaguistes s’han desplaçat fins al Centre de Control de TMB de la Sagrera i han fet una acció reivindicativa. Han penjat dues pancartes a la façana en què es podia llegir: “Colau i Cañas, que treballin les vostres famílies amb amiant”. També han cordat un fil entre dos fanals i hi han penjat l’uniforme.

Aglomeracions en algunes estacions i tranquil·litat a les parades de la Fira Gran Via

Segons ha informat TMB, a primera hora del matí els combois no han pogut absorbir tots els usuaris i s’ha regulat l’accés de passatgers en algunes estacions del metro. El punt amb més flux d’usuaris ha estat el tram central de la Línia 5, entre la Sagrera i Diagonal.

Un dels punts més conflictius ha estat l’estació de la Sagrada Família, on puntualment no s’han aturat els combois a causa de l’aglomeració d’usuaris als vagons i a l’andana. Als enllaços de la Sagrada Família també s’han fet regulacions intermitents.

Alguns usuaris també s’han queixat a l’estació de Paral·lel. Han assegurat que els combois tardaven més de 10 minuts a passar i que les andanes eren molt plenes.

A la tarda, les aglomeracions s’han repetit en estacions com la Sagrera, mentre que a les parades properes al MWC, com la de Fira, les andanes han quedat pràcticament buides i sense incidències. De fet, malgrat l’aturada parcial, el reforç de combois a l’L9 Sud ha permès la circulació de combois cada quatre minuts.

Vaga metro Fira Gran Via

Seguiment “massiu” i lleuger descens de passatgers

El seguiment de la vaga en el primer tram d’aturades, entre les 7 i les 9 h d’aquest dilluns, ha estat del 90 %, segons xifres del comitè d’empresa facilitades per UGT i CCOO. En un comunicat, UGT ha precisat que la vaga ha estat secundada, sobretot, pels sectors més afectats per la presència d’amiant i pels treballadors que condueixen els combois i estan a les estacions, on el seguiment ha superat el 95 %.

La secretària general de la Secció Sindical de CCOO de Metro de Barcelona, Mònica Benito, ha assegurat a l’agència EFE que “el seguiment ha estat massiu” i que esperen que es mantingui la mateixa incidència en els pròxims torns, “perquè es tracta de la salut i cada vegada hi ha més casos d’afectats”.

Per la seva banda, TMB ha informat que durant les aturades del matí, amb serveis mínims del 50 %, han viatjat el 95% dels usuaris habituals d’un dilluns laboral, i entre les 5 i les 9 h, el passatge “només s’ha reduït el 2 %”.

No n’és la primera vegada

L’ombra de les vagues sobre el Mobile World Congress és llarga. La darrera vaga que va coincidir amb el congrés va ser el 2016, en plenes negociacions per a la renovació del conveni col·lectiu. En aquella ocasió, a més, s’hi van afegir els treballadors de bus i de tren, cosa que va dificultar molt la mobilitat en uns dies en què la ciutat acull més de 100.000 congressistes.

El 2017, l’assemblea de treballadors del metro va arribar a votar la possibilitat de fer-ne, però finalment va quedar descartada.

Mejías (Cs) culpa Colau de les aturades

La presidenta del Grup Municipal de Ciutadans a l’Ajuntament, Carina Mejías, ha assegurat aquest dilluns que Colau, “com a presidenta de TMB, està provocant un nou desprestigi per a la ciutat”. En un comunicat, la regidora de la formació taronja ha afirmat que “l’alcaldessa és incapaç de garantir la mobilitat” durant la celebració del Mobile World Congress per “la seva falta de lideratge i la seva incapacitat de negociació“.

La líder de Cs a Barcelona també ha apuntat que “l’expulsió de Uber i Cabify setmanes abans del Mobile World Congress és un error que perjudica els serveis i la imatge internacional de la ciutat”.