La vaga de metro pel Mobile World Congress 2019 es manté després que els sindicats i TMB no hagin arribat a cap acord aquest diumenge. Quan queden menys de 24 hores perquè comenci l’aturada, el Departament de Treball ha convocat una reunió de mediació en un últim intent per evitar la vaga. Però, després de quatre hores de reunió, les negociacions han tornat a fracassar. Per tant, els treballadors de metro han decidit no aixecar la convocatòria de vaga, que es farà entre el 25 i el 28 de febrer.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Vaga al metro de Barcelona pel Mobile World Congress 2019″ style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/vaga-metro-barcelona-mobile-world-congress-2019/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

Sindicats i TMB estaven cridats a una trobada a les 17 h a la seu del Departament de Treball. L’objectiu de la trobada era intentar acostar posicions entre treballadors i empresa i aixecar les aturades parcials previstes. Aquest últim intent de mediació ha arribat després de la trobada celebrada divendres entre TMB i els sindicats, que també va acabar sense cap acord.

Els sindicats veuen “insuficient” la proposta de TMB

Els sindicats del metro consideren que la proposta de TMB feta durant la mediació és insuficient. De fet, el comitè d’empresa va més enllà i en la seva valoració assegura que la proposta de l’empresa “incompleix el Programa integral de vigilància de salut dels treballadors que han estat exposats a l’amiant del Ministeri de Sanitat, serveis socials i igualtat”.

Mediació per evitar la vaga de metro

Enmig de la mediació, Amada Álvarez, presidenta del comitè empresa i representant de la UGT, ha assegurat que les negociacions han estat des d’un inici estancades. “Seguim insistint que volem que tots els treballadors del metro siguin reconeguts, tant si estan directament o indirectament en contacte amb l’amiant: que se’ls reconegui com a tal”. D’altra banda, demanen als usuaris que siguin “comprensius” amb la vaga perquè els sindicats estan defensant la salut dels treballadors del metro.

TMB no veu raons per a la vaga

Enric Cañas, delegat de TMB, ha contestat que l’empresa ha pres totes les mesures adequades per gestionar la crisi de l’amiant. Per això, insisteix que no entén els motius de la vaga. En un comunicat, TMB ha afirmat que ha fet esforços fins a l’últim moment per evitar unes aturades que, a parer seu, afectaran el dret a la mobilitat i perjudicaran la imatge de la ciutat.

En el text, explica les últimes propostes que l’empresa ha posat a la taula de negociació. Per una banda, des de TMB proposen reconèixer la condició de treballadors exposats a l’amiant a aquells que reuneixin el conjunt de requisits que determini l’informe que elaborarà l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral. I, per l’altra, l’empresa s’ha compromès a reduir de quatre a tres anys la durada de les tasques de retirada d’elements amb amiant presents a la infraestructura del metro.

Cap de setmana de tensió entre TMB i sindicats

Ara, les posicions entre la plantilla i l’empresa estan més distanciades que mai, després d’un cap de setmana amb tensió entre les dues parts. Dissabte passat, els treballadors van comunicar que dues conductores de metro tenien afectacions a la pleura i que probablement havien estat contaminades per l’amiant. Segons aquesta informació, aquests serien els primers casos de treballadors de metro que han estat contaminats per l’amiant sense haver treballat mai abans a manteniment.

Però TMB va respondre molt contundentment als sindicats, a qui va acusar de “desinformar” i de “crear alarma”. D’acord amb la versió de l’empresa, tots els treballadors amb afectacions a la pleura treballen o han treballat abans en l’àmbit de manteniment. La resposta dels sindicats també va ser clara: acusen l’empresa de tornar a mentir sobre la crisi de l’amiant.

Dilluns, 25 de febrer: reunió entre Ajuntament i sindicats

La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Janet Sanz, va assegurar aquest dissabte que no entén la convocatòria de vaga, ja que TMB treballa des de fa mesos per reduir la presència d’amiant al metro de Barcelona. Sanz va anunciar una reunió amb els treballadors el 24 de febrer, quan comença la vaga, per aconseguir la desconvocatòria de l’aturada. D’aquesta manera el consistori vol garantir la mobilitat durant els dies del Mobile World Congress.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Mobile World Congress 2019: Dates, horaris i preu de les entrades” style=”flat” shape=”square” color=”inverse” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/economia/mobile-world-congress-2019-dates-entrades/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209456058{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-negra”][/vc_column][/vc_row]

El govern municipal no només ha tingut crítiques contra els sindicats del metro: també contra la Generalitat. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va criticar els serveis mínims acordats pel Departament de Treball, ja que són inferiors als de l’aturada del 2017.