(ACN) El Ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat inicialment aquest dimarts el decret que regula els vehicles VTC.

Entre les novetats que incorpora la nova norma es contempla una ampliació de 45 minuts del període de precontractació dels vehicles VTC, temps que se suma al quart d’hora que ja va establir la Generalitat en el decret per regular el sector, aprovat fa unes setmanes.

A més, el reglament incorpora sancions de fins a 300 euros per a infraccions lleus, de 301 a 1.400 euros per a les greus, i de fins a 6.000 euros per a les molt greus. Fins i tot es pot arribar a precintar el vehicle si, per exemple, no està donat d’alta al registre dels VTC o si ho està a nom d’una altra persona. També pot comportar la retirada del vehicle negar-se a l’actuació dels serveis d’inspecció o conduir amb el permís caducat per sentència judicial o manca de punts.

Entre les infraccions greus, hi haurà l’ús de vehicles diferents dels que consten al registre, intentar captar clients a la via pública i que el conductor del vehicle no estigui donat d’alta a la Seguretat Social. També queda tipificat com a sanció greu si els serveis no consten en el registre, és a dir, moment de la sol·licitud, dia i hora de recollida, l’origen i la destinació i els recorreguts mínim i màxim previstos. Per últim, com a sancions lleus, hi ha no tenir visible la documentació del vehicle o retenir més de dos dies objectes sense avisar l’autoritat competent.

Els VTC no podran geolocalitzar els clients

El reglament aprovat per l’AMB no permet tampoc “implantar ni practicar” la geolocalització amb caràcter previ a la contractació dels vehicles, tot i que sí que podrà saber la ubicació una vegada acordat el servei perquè el client pugui identificar el vehicle. Així mateix, tampoc no es permet l’estacionament i fixa que quan sigui necessari per carregar o descarregar passatgers es faci “de manera que es minimitzi l’afecció al trànsit rodat i a l’ocupació de l’espai públic d’estacionament” i d’acord amb la normativa vigent de trànsit.

Preu tancat amb l’usuari

Un altre de les novetats que aporta l’aprovació inicial del reglament es que es podrà tancar el preu de la carrera del taxi des de l’aplicació mòbil tal i com ja es podia fer amb els VTC. Es tracta d’oferir als clients una nova tarifa de preu tancat, total o parcial, que utilitza els algoritmes de l’aplicació d’AMB Taxi Barcelona per calcular el preu del trajecte.

Els VTC reclamen l’aplicació del dictamen del Consell de garanties Estatutàries

La patronal dels VTC, Unauto, ha demanat a la Generalitat que es tingui en compte el dictamen del CGEC abans que el decret de la Generalitat es convalidi aquest dijous al Parlament. La patronal ha recordat que el dictamen ‘demostra la inconstitucionalitat’ del decret llei perquè vulnera el dret a la llibertat d’empresa. Unauto també sosté que el Consell de Garanties reconeix que les mesures imposades pel decret llei de la Generalitat justifica la indemnització dels titulars de les autoritzacions VTC que ascendeixen, segons ells, a 1.000 milions d’euros. La patronal també recorda que un cop va entrar en vigor el text de la Generalitat, fa un mes aproximadament, les plataformes Uber i Cabify van decidir suspendre l’activitat a Barcelona i anunciar un ERO per a més de 3.000 conductors.