Menys contaminació i més verd, experiències europees del tramvia

Experts d’arreu d’Europa se citen a la UPC en el marc de les conferències “Tramvia-ciutat”

La reimplantació del tramvia en diverses ciutats europees ha comportat la reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica i també l'augment dels espais verds a les ciutats. Aquestes són les conclusions principals que han destacat diversos experts europeus en mobilitat en la segona jornada de la cimera "Tramvia-ciutat" que es fa a la UPC.

Tot i que el tramvia era un transport públic habitual i plenament integrat en nombroses ciutats europees durant la primera meitat del segle XX, a partir dels anys 50, el vehicle privat li va prendre el lloc progressivament. Durant moltes dècades, el cotxe el va eliminar de moltes urbs, o el va relegar a un segon pla, i no va ser fins als anys 90 que la mirada envers aquest mitjà de transport va canviar. Les raons principals per tornar-li a donar empenta van ser dues: l'augment del trànsit a les zones urbanes i l'alerta de la contaminació.

En el cas d'Alemanya, entre el 1967 i el 1995, no hi havia rastre de tramvia al Berlín occidental, i al seu lloc hi havia autobusos. Segons Wanja Borchert, de VCD Nordost Berlín, la reimplantació d'aquest transport ha estat clau per "reduir la contaminació atmosfèrica i acústica" i ha suposat també un canvi en el paisatge: hi ha més espai a la via pública perquè els tramvies tenen més capacitat que els busos i, per tant, hi caben més usuaris.

El cas de Saragossa és similar. El 2011 es va inaugurar una línia de tramvia que, conjugada amb altres actuacions com la plantació d'arbres i de gespa, ha suposat una reducció del 15 % del trànsit al centre de la ciutat que, de retruc, ha comportat una caiguda del 30 % dels nivells de contaminació. Ho afirma la directora general Tranvías Zaragoza, Ana Moreno, que afegeix que s'ha aconseguit situar els nivells de contaminació per sota dels índex que marca l'Organització Mundial de la Salut.

Des de Bordeus, on hi ha una xarxa de tres línies de tram, el director de la consultoria DVDH, Ethienne Lhomet, afegeix un nou argument a favor d'aquest mitjà de transport. Lhomet considera que el tram és un "accelerador de la mutació urbana" que transforma no només el paisatge mitjançant la supressió de carrils per als cotxes i la instal·lació de més arbres i jardins urbans sinó que, alhora, modifica la mentalitat dels ciutadans perquè proposa una nova manera de viure a les ciutats.

L'altre aspecte interessant és quin ús en fan els ciutadans. En el cas d'Holanda, Mariana Faver, de Vereniging Deltametropool Rotterdam, explica que tot i que el tren és encara el mitjà de transport per excel·lència, l'ús del tramvia augmenta molt ràpidament i és útil sobretot per connectar " les regions metropolitanes al voltant de grans ciutats i per a la connexió a l'interior de les urbs", on encara reina, però, la bicicleta.