Lloguer de bicicletes amb el mòbil: ocupació d’espai públic o nou model de mobilitat?

Dues empreses, Donkey Republic i Dropbike, utilitzen estacionaments públics per aparcar centenars de bicicletes que lloguen sobretot a turistes

Són objectiu de crítiques per l'ocupació que fan d'un espai que és públic i perquè, a més, ho fan amb finalitats econòmiques. Altres empreses de lloguer les acusen de competència deslleial perquè no operen des d'un local. Des de Donkey Republic, però, es defensen assegurant que no fan un ús abusiu dels aparcaments i que l'activitat no suposa cap perjudici. L'Ajuntament està valorant una regulació del sector i recorda que hi ha normatives que prohibeixen vendre o llogar al carrer sempre que hi hagi un ús intensiu de l'espai públic.

Són sabotejades des de fa mesos, però va ser sobretot a l'estiu quan van transcendir els atacs (com punxades als pneumàtics o pintades) a les bicicletes de Donkey Republic. L'organització juvenil Arran els va difondre en un vídeo com a part de les accions contra el model turístic de la ciutat.  El 90 per cent dels usuaris d'aquesta aplicació són, de fet, turistes, segons reconeixen, però estan preparant un nou sistema de subscripcions més assequible per atreure també al públic local.

La mateixa empresa assegura que té unes 450 bicicletes a la ciutat i que utilitza habitualment uns 120 aparcaments públics, tot i que en té registrats uns 2.000. Segons Ester Boada, sòcia de l'operadora amb què treballa a Barcelona l'empresa danesa, reparteixen les bicicletes per la ciutat en funció d'un "estudi acurat" i les estacionen "on veiem que hi ha places lliures habitualment". El mateix sistema regula que el retorn de la bicicleta, un cop acabat el lloguer, s'ha de fer en el mateix aparcament on s'ha recollit o en algun dels que estan establerts per l'aplicació. Boada recorda també que Donkey Republic no opera al districte de Ciutat Vella per evitar la saturació dels aparcaments. Tot i això, durant el temps de lloguer, mentre no hagi acabat, els usuaris poden aparcar momentàniament on vulguin.

L'activitat genera també reticències entre les empreses de lloguer de bicicletes. Des de l'associació Bicitours, Borja Martínez creu que és il·legal i suposa un "greuge molt important" perquè "no tenen local i la transacció es fa al carrer", i ho compara amb el "top manta". "Si trec jo les meves bicicletes, em diran que no ho puc fer. I per què amb una aplicació sí? No ho entenc", conclou. Per això l'entitat estudia emprendre accions legals contra l'Ajuntament perquè "no sabem per què ho estan permetent".

Fonts municipals asseguren que el consistori està valorant l'activitat d'aquestes empreses i que "farà complir la normativa vigent". Per una banda, l'ordenança de circulació prohibeix l'estacionament de vehicles en els carrers "per venda o lloguer sempre que es dugui a terme per empreses o representi un ús intensiu de l’espai públic". I també recorden que "en el cas del lloguer de bicicletes, cal disposar de la corresponent llicència d’activitat associada a un local des d’on es realitzi l'activitat i puguin guardar totes les bicicletes". Des de Donkey Republic no s'oposen a una regulació, que podria implicar "escollir operadors" o "limitar el nombre de bicicletes". Però també reclamen a l'Ajuntament que faci més aparcaments de bicicletes, "però no per a nosaltres, sinó per a tothom".