Les sensacions produïdes pel menjar milloren amb la informació

Un estudi del Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus i El Celler de Can Roca analitza les reaccions del cos abans i després d’ingerir aliments

L'estudi conclou que el menjar se'ns posa més bé quan sabem què mengem i quan ens expliquen els aliments que ingerim. Els resultats podran servir per ajudar pacients que pateixen trastorns funcionals de l'aparell digestiu.

Cada vegada gastronomia i ciència van més unides i, ara, un estudi impulsat pel Vall d'Hebron Barcelona Campus Hospitalari, amb la col·laboració del restaurant El Celler de Can Roca, ho torna a deixar palès. És la primera vegada que realitzen un estudi científic d'aquestes característiques de forma conjunta. La conclusió principal és que el menjar, se'ns posa més bé quan sabem què estem ingerint i se'ns explica. Segons  Fernando Azpiroz, cap del servei i del grup de recerca d'aparell digestiu de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, el "procés educatiu" a l'hora d'alimentar-se pot ajudar a millorar la qualitat de vida de pacients amb problemes en aquest àmbit.  Azpiroz afirma que "amb una sola intervenció, pots modificar la receptivitat del que es menja".

En l'estudi han participat 28 persones, (dues de les cares conegudes han estat Judith Mascó i Tomàs  Molina), dividits en dos grups. El primer dia, els participants van prendre una sopa i una llesca de pa i van respondre a les seves sensacions fisiològiques (gana, plenitud, etc..) i psicològiques (estat d'ànim, benestar, etc...). La sopa havia estat elaborada per El Celler de Can Roca. El segon dia, van haver de tastar cinc sabors bàsics (dolç, salat, agre, amarg i umami), els principals components  de la sopa (pastanaga, porro i ceba) i van rebre una intervenció educativa. És a dir, que membres del restaurant d'El Celler de Can Roca, els explicaven els ingredients de la sopa. L'altre grup de l'estudi (les altres 14 persones), també van realitzar el tast, però sense rebre cap explicació sobre els sabors. Finalment, el tercer dia, els dos grups van prendre el mateix àpat del primer dia (la sopa i la llesca de pa). Els resultats demostren que les persones que van rebre l'explicació van gaudir més de l'àpat i que, a més,  la resposta física va ser més positiva (és a dir, que van tenir més sensació de plenitud i de sacietat). Això, segons els especialistes pot ser de gran ajuda per a persones amb patologies alimentàries i també afavorir el compliment de dietes per perdre pes. Per a Josep Roca, responsable de sala d'El Celler de Can Roca, això confirma que "el menjar, els plats, senten millor quan s'acompanyen de la veu i la narració".

L'estudi, publicat a la revista científica 'Neurogastroenterology & Motility', és el primer resultat d'un programa col·laboratiu entre el Vall d'Hebron Barcelona Hospital Campus i El Celler de Can Roca. L'objectiu és explorar les possibilitats de les intervencions educatives en àmbit gastronòmic i clínic.