Les obres de l’estació de metro de Passeig de Gràcia deixen al descobert el seu passat

Es recuperarà la ceràmica original de la volta de les andanes i les tres lluernes del vestíbul principal

La rehabilitació de l'estació encara es troba en una fase inicial, però la retirada del fals sostre ja permet veure alguns dels elements històrics que es recuperaran. Es tracta d'una les quatre estacions del metro més antigues de la ciutat. Les obres, que també en milloraran l'acessibilitat, es fan compatibles amb el funcionament normal del servei.

Les rajoles blanques bisellades, típiques dels metros construïts a principis de segle XX, han quedat al descobert al sostre de la nau on hi ha les andanes de l'estació de la línia 3 del metro de Passeig de Gràcia. De moment, encara costa veure-les perquè moltes estan ennegrides i deteriorades pel pas del temps, però la rehabilitació preveu sanejar-les i restaurar-les en els casos que sigui necessari. És un dels elements històrics que es recuperaran, juntament amb les tres lluernes que hi ha al sostre del vestíbul principal. Una d'aquests claraboies ja va ser descoberta en unes obres anteriors, mentre que les altres dues han aparegut en retirar el fals sostre. Estan emmarcades amb rajoles blaves i, antigament, connectaven amb el carrer i omplien el vestíbul de llum natural. Una vegada acabi la restauració d'aquestes elements, l'estació de Passeig de Gràcia s'assemblarà força a la inicial, denominada Aragó, i que es va inaugurar el 30 de desembre del 1924, dins del tram Catalunya-Lesseps, l'embrió del que avui és la línia 3 del metro.

Una estació centenària amb les comoditats del segle XXI

Les obres de l'estació van començar el novembre del 2016 i s'allargaran 10 mesos. El fet de recuperar elements originals n'encareix la inversió, que ascendeix a 2,67 milions d'euros. Els treballs es fan principalment de nit i, quan no és així, es fan compatibles amb la prestació del servei. Quan estiguin enllestits, l'estació hauran guanyat en accessibilitat. Les obres suposen una millora en la distribució d'espais, tant dels vestíbuls com dels passadissos, i permetran elevar el nivell de les andanes per facilitar l'accés als combois a les persones amb mobilitat reduïda. També es reconfiguraran els passadissos interiors de manera que l'accés del costat de la Casa Batlló comunicarà directament amb el vestíbul principal de l'estació.