Les olives italianes estan de moda als mercats de la ciutat

L’olivaire Jaume Vila confirma el seu apogeu des del Mercat de la Mercè

La qualitat del gènere, la seva vistositat i uns condiments molt gustosos han fet que les olives italianes siguin un producte en alça als mercats de Barcelona. A la parada El Rebost del Salat, és un dels productes més apreciats per un públic que demanda varietat i qualitat.

El Jaume Vila, tercera generació d'olivaires,  va heretar la parada del pare, que havia aixecat la persiana el 1961, any d'obertura del nou Mercat de la Mercè, una autèntica revolució a la confluència del barri del Turó de la Peira  i el de Vilapicina i la Torre Llobeta. Fins als anys 80, explica, el volum d'olives era molt elevat, el que es venia en una sola parada quintuplicava les quantitats actuals  i s'havien arribat a dispensar fins a 200 quilos a la setmana, "autèntics disbarats" afirma el Jaume Vila. Aleshores el producte era molt més barat, "de batalla", i formava part del dia a dia de la clientela, en bona part vinguda d'arreu del territori.

Una aposta per la sofisticació

Actualment hi ha molta més varietat i el producte també es treballa amb molta més cura, des de "les mansanilles, que ja no són aspres i seques com abans", comenta el Jaume Vila, com els adobats, una tradició que s'ha perdut entre la gent jove, "menys els cogombrets que han anat a més perquè ara són més atractius i menys avinagrats".

Però si hi ha un producte que està en alça són les olives italianes, amb noms tan pintorescs com la bola siciliana, la tuti colori o la diavola, aquests dos darrers noms inventats pel Jaume Vila en un intent d'adjectivar les seves característiques, la vistositat d'unes i el grau de picant de les altres.

 

Escolta aquí l'entrevista que n'han fet a Jaume Vila a 'El matí de Barcelona':