Normalitat a l’aeroport després de quatre dies de cues

La reducció de les operacions disminueix el temps d’espera després d’un cap de setmana d’aglomeracions

L'aeroport de Barcelona-el Prat ha iniciat l'activitat aquest dimarts amb menys aglomeracions després de quatre dies amb llargues cues a causa dels nous controls de passaports. Els primers viatgers que han arribat de destinacions com Nova York i Philadelphia, han hagut d'esperar entre 10 i 15 minuts per ensenyar la documentació i poder sortir de les instal·lacions. La Policia Nacional considera que a l'increment d'efectius s'hi ha de sumar una millora i ampliació del nombre de controls i racionalitzar l'arribada de vols internacionals perquè situacions com les d'aquest cap de setmana no es tornin a repetir.

El temps d'espera ha augmentat al llarg del matí, amb l'increment de les operacions. Segons alguns passatgers consultats per betevé, a les 10.30 h la cua era d'uns 25 minuts i hi havia cinc agents de la Policia Nacional fent els controls. Segons la policia, el problema no és tant el nombre d'agents com l'espai de què disposen per fer aquests controls. Per molt que s'hagi incrementat fins a una vintena la xifra d'efectius, continuen havent-hi només cinc filtres a la T-2 i set a la T-1 per revisar els passaports, segons explica Antonio Navarro, portaveu de la Policia Nacional a Catalunya. Navarro considera que Aena ha d'assumir la seva part de responsabilitat i adaptar les instal·lacions al volum creixent de vols: "Si en poc més d'una hora t'arriben dos vols de 200 passatgers cadascun és impossible que no hi hagi cues amb les infraestructures que tenim".

En la mateixa línia, el sindicat Unió Federal de Policia creu que no es pot responsabilitzar de tot ls funcionaris "quan els mitjans són molt precaris. Arriben 10 vols internacionals i tenim cinc filtres. La policia poc hi pot fer" explica Isabel Rodríguez, coordinadora a Catalunya de la Unió Federal de Policia. Des del sindicat policial s'apunta a un altre problema que és la manca d'efectius "perquè els agents no volen venir a Catalunya". Els motius són sobretot econòmics: "En altres comunitats es cobren complements salarials molt més alts del que perceben els agents destinats a Catalunya i aquí el nivell de vida és molt alt", explica Rodríguez.

Sobre les crítiques a la infraestructura, Aena respon que l'aeroport està "dotat i capacitat" i que si va funcionar correctament durant la Setmana Santa ara també hauria d'haver estat operativa. Aena atribueix el col·lapse del cap de setmana "a una suma de factors".

Durant el cap de setmana llarg, amb un elevat nombre d'operacions a l'aeroport barceloní, s'han acumulat els moments de col·lapse a la Terminal 1 amb cues de fins a més de tres hores. Això va fer endarrerir la sortida d'alguns vols i va fer que alguns usuaris perdessin les seves connexions. Vista la situació, aquest dimarts es podia comprovar com alguns viatgers havien avançat l'hora d'arribada a l'aeroport per tenir temps suficient d'agafar l'avió en cas d'haver-se d'esperar molt.

L'augment dels controls respon a l'aplicació d'una modificació de la normativa europea per reforçar les mesures antiterroristes que obliga els ciutadans de la UE  a ensenyar el passaport en sortir o arribar a l'espai comunitari.