Les d’Horta i Sant Antoni, properes superilles de les 11 que es faran

El govern municipal ha posat fil a l’agulla perquè a principis del 2019 s’hagin consensuat quins perímetres posaran traves al pas dels cotxes

De la desena de superilles que es faran els propers anys a Barcelona, la de Sant Antoni serà la primera. De fet, es farà el que s'ha batejat com a supercruïlla als trams de Tamarit i Comte Borrell que toquen el Mercat de Sant Antoni. També s'implantarà una superilla al barri d'Horta: la primera fase consistirà a posar tres carrers de plataforma única per complicar l'entrada dels cotxes al barri. L'any 2019 s'acabaran de definir com es pacificaran nou zones més de Barcelona.

L'obertura del Mercat de Sant Antoni remodelat es compassarà amb la pacificació dels carrers de Tamarit i de Comte Borrell; és a dir, als trams que estiguin a tocar del mercat només s'hi podrà accedir a peu. Tot i que la gran T de vianants que en resulti segueix la filosofia de les superilles, el teixit econòmic de la zona vol defugir del model implantat al Poblenou.

El president de Sant Antoni Comerç, Vicenç Gasca, ha assegurat que "l'objectiu primordial és que la gent no digui que anar a Sant Antoni és un problema" i ha assegurat que amb la supercruïlla tothom hi sortirà guanyant: els veïns tindran noves zones per moure's a peu i els comerciants rebran clients que podran accedir amb cotxe a l'aparcament del futur mercat.

Supercruïlla a l'entorn del mercat de Sant Antoni

Objectiu: allunyar-se de la ronda

L'altra superilla que ja està prenent forma a la ciutat és la d'Horta. S'anirà fent en fases progressives: en la primera es posaran carrers de plataforma única en tres punts del barri amb l'objectiu de foragitar els cotxes que travessen Horta per anar a buscar la ronda de Dalt. No és estrany que un dels punts prioritaris sigui el tram de Fulton més proper al passeig de Maragall, que traça una línia recta fins a la ronda.

Superilla d'Horta

Com en el cas del Poblenou, a Horta hi ha disparitat d'opinions. D'una banda, el vocal d'urbanisme de l'AV Horta, Sebas Ribó, considera que cal que els conductors "s'adonin que són en un lloc en què el vianant té la prioritat", mentre que el membre de la Plataforma d'Afectats per la Superilla d'Horta, Christian Arbós, critica que es generaran embussos de trànsit als carrers de l'entorn: "A Tajo, que ja té 4.000 vehicles diaris de pas, s'incrementaran al voltant d'un 30 %", ha sentenciat.

El 2019 es definiran les altres superilles

Les de Sant Antoni i Horta són només dues de les 11 superilles que es faran els propers anys a la ciutat. Segons les últimes informacions publicades per l'Ajuntament aquest mes d'agost, les altres nou zones pacificades es distribuiran per tots els districtes menys Ciutat Vella:

  • Entorn de l'espai Germanetes (Eixample)
  • Entorn del carrer de Girona (Eixample)
  • Barri de la Sagrada Família (Eixample)
  • Barri del Fort Pienc (Eixample)
  • Àrea compresa a Sant Gervasi - la Bonanova (Sarrià - Sant Gervasi)
  • Barri del Camp d'en Grassot (Gràcia)
  • Entorn de Can Felipa (Sant Martí)
  • Barri de Sant Andreu (Sant Andreu)
  • Barri de la Prosperitat (Nou Barris)
Mapa futures superilles Barcelona

Per agilitzar la definició dels perímetres en què s'actuarà, el govern municipal ha obert un procés per contractar set tècnics que els consensuïn amb veïns i entitats. A principis del 2019 haurien d'estar llestos els primers resultats.