Helldén: “Barcelona seria el lloc perfecte per posar un peatge”

Estocolm ha reduït un 30 % la congestió de vehicles després d’instaurar una taxa d’accés a la ciutat

El regidor de Mobilitat i Transport d'Estocolm, Daniel Helldén, ha estat de visita a Barcelona. Ha explicat que el peatge d'accés a la ciutat ha reduït la pol·lució perquè hi accedeixen menys cotxes. Recomana que s'apliqui una mesura similar a la capital catalana. Una visió que comparteixen investigadors de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA). Asseguren que és la mesura "més efectiva" per reduir la congestió de vehicles.

Accedir a la ciutat d'Estocolm costa uns 3,5 euros en hora punta i 1,5 si és en moments de menys trànsit. Es paga entre les 6.30 i les 18.30 h. Durant les nits, caps de setmanes i estius no es paga. Amb aquest peatge l'Ajuntament de la capital sueca recapta uns 2.000 milions d'euros l'any que inverteix en millorar el transport públic, en especial amb la construcció de noves línies de metro.

Més de 200 ciutats ja han implantat un peatge per accedir-hi amb vehicle privat. Estocolm és una de les pioneres i el resultat és la reducció del 30 % de la congestió dins del nucli urbà. Amb l'èxit del sistema, el regidor de Mobilitat i Transports d'Estocolm, Daniel Helldén, aconsella exportar aquesta taxa. A més, es pot combinar amb altres mesures com les zones de baixa emissió, en les quals no hi poden circular els vehicles més contaminants. Prop de 320 ciutats europees ja ho han aplicat.

Investigadors de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua hi estan d'acord. "Creiem que és una mesura molt efectiva, que no n'hi ha cap que funcioni tan bé", explica Xavier Querol, de l'IDAEA. Afegeix que el model de peatge pot variar. Per evitar que la mesura discrimini segons el poder adquisitiu dels conductors, proposen que el peatge tingui en compte l'alta ocupació dels vehicles.