Crítiques dels usuaris del servei de bus especial un mes després de l’esllavissada al funicular

Els usuaris dels autobusos que substitueixen el funicular de Montjuïc coincideixen a criticar-ne la freqüència de pas. Segons expliquen, triguen més temps de l'establert i no ho fan de forma regular. Les queixes arriben principalment dels col·lectius de les escoles de la muntanya, que n'han de fer ús diàriament mentre no es reprengui el servei del funicular, afectat per una esllavissada des de fa un mes i sense una data clara de reobertura.

"L'horari no és exacte. No saps quant trigarà." La Montserrat, àvia de tres nenes a qui acompanya diàriament a l'escola, renega del servei de bus alternatiu mentre s'espera que comenci a enfilar la muntanya de Montjuïc des de la parada provisional del Paral·lel. En el mateix cotxe hi viatgen la Núria i la Maribel, mares de dues nenes més, que comenten amb la Montserrat els problemes que els ha generat el despreniment que afecta les vies del funicular des del dia 1 d'octubre.

Totes tres coincideixen a criticar els horaris dels dos busos que fan el servei: "No saps mai a quina hora passen". La Núria, que acompanya la seva filla petita, es queixa que el pas dels autobusos no està combinat amb els horaris d'entrada ni de sortida de les escoles i afirma que acaba trigant "una hora" entre que deixa la nena i va a treballar. La Maribel hi posa cullerada: "A la tarda, per recollir-la, et pots arribar a esperar 20 o 25 minuts".

Des de TMB s'explica que "és lògic que tothom enyori el funicular", perquè recorre 800 metres en tres minuts i els busos del servei especial han de fer "uns tres quilòmetres en vuit o 10 minuts". Segons l'empresa, el trajecte el cobreixen dos cotxes —que passen a ser-ne tres coincidint amb l'entrada dels nens a l'escola— amb una freqüència de pas d'entre 10 i 12 minuts si no hi ha cap incidència.

Actualment, no hi ha una data aproximada de reobertura del funicular, tot i que inicialment ja es va advertir que  s'allargaria, com a mínim, dos mesos. TMB diu que no és possible calcular-la perquè no es podrà avaluar els danys d'elements com el cable tractor o les politges fins que no es retirin les pedres, que encara avui romanen a la via. Alguns usuaris, però, afirmen que hi ha conductors que parlen de sis mesos d'aturada.

El personal de les escoles és un altre dels col·lectius afectats pel tall al funicular. La Lídia, monitora infantil, agafa l'autobús després d'haver treballat durant l'entrada dels nens a l'escola. "Fatal. Diuen que passen cada 15 minuts, però són més, i no tenen un horari". Se saluda amb la Paquita, que reconeix que ha de sortir de casa amb el seu nét molt abans per no fer tard i carrega contra els turistes que "massifiquen el bus" a la tarda.

En aquest sentit, l'empresa afirma que els autobusos del servei segueixen el recorregut de forma continuada sense aturar-se per sortir a una hora definida i explica que el servei es reforça amb més cotxes de forma puntual quan es detecten acumulacions. Segons TMB, la majoria d'usuaris del funicular són visitants a la muntanya de Montjuïc, tant turistes com veïns, que no segueixen un horari concret.

Demanen que s'aturi més a prop de l'escola

Els usuaris que van en bus fins a l'Escola Tres Pins reclamen, a més, que s'aturin també a la parada que tenen a tocar del seu centre —on es detenen també el 55 i el 150— aprofitant que hi passen per fer mitja volta i reprendre el trajecte de baixada. De fet, expliquen que quan el funicular s'atura unes setmanes per passar la revisió anual, els autobusos que en cobreixen el servei fan aquesta parada. Després de prop de quatre setmanes de funcionament del servei especial, alguns usuaris com la Lídia asseguren que, "com gairebé tothom", ja han posat una reclamació i estan en espera d'una resposta.