Adeu a la itinerància, el recàrrec per fer ús del mòbil a altres països de la UE

A partir d’aquest dijous podrem fer trucades i navegar per internet sense costos afegits, més enllà de la tarifa que tinguem contractada

Arriba la fi del "roaming" o itinerància, el recàrrec que les operadores cobren per utilitzar el telèfon mòbil des d'altres estats de la Unió Europea. A partir d'aquest dijous els ciutadans europeus podrem trucar i navegar per internet sense haver de fer front a costos addicionals, més enllà de la tarifa que tinguem contractada al nostre país de residència. Fora de la UE, però, continuaran els recàrrecs.

Què haurem de configurar per usar el mòbil en un altre país? En principi, només haurem d'activar la itinerància del servei i, un cop fet, el telèfon funcionarà com si estiguéssim a casa. La nova política, però, té uns límits. Si passen quatre mesos i la companyia detecta que l'usuari ha usat més el telèfon i les dades a l'estranger que a Espanya, s'aplicarà de nou el recàrrec del "roaming". Això sí, les operadores donen un termini de 14 dies per justificar-ho en cas d'estades acadèmiques o laborals.

Segons Miquel Ramírez, vicepresident de l'Associació Catalana d'Enginyers de Telecomunicació, "amb aquests límits s'intenta que no aparegui cap tipus de frau". "Suposem que un país decideix oferir tarifes més barates. Jo podria comprar a Romania, per exemple, una tarifa de cinc euros que inclogués 50G i minuts indefinits. Vinc a Espanya amb aquest número i treballo només a cinc euros al mes", explica Ramírez.

Alguns actors, però, alerten que la fi de la itinerància podria sobrecarregar la xarxa en les zones més turístiques. Tot dependrà, segons Ramírez, de la inversió que facin les operadores per incrementar-ne la potència per l'augment d'usuaris. Ramírez assegura que "tindrem alguns moments de saturació", tot i que no creu que passi a la ciutat. "Si Barcelona té 1.500.000 habitants i té, en un moment donat, 200.000 usuaris de més, estem parlant d'un 15 % d'increment. La xarxa pot absorbir un 15 % de manera senzilla. Podria ser que a la costa no hi hagués els punts d'antena necessaris i això ocasionés un problema puntual", explica.

Per una altra banda, una conseqüència de la fi del servei podria ser, segons l'organització FACUA, dedicada a la defensa dels drets dels consumidors, l'augment dels preus de les tarifes. Ho ha advertit el portaveu de FACUA a Catalunya, Gerard Hernández, en una entrevista a 'La tarda de Barcelona', de betevé 91.0 fm.

Escolta-ho aquí: