Exemples d’èxit contra la contaminació: del peatge d’Estocolm al cotxe elèctric holandès

L'any 2007 els ciutadans d'Estocolm van votar en referèndum a favor d'implantar un peatge a la ciutat que ha permès reduir un 30 % el nombre de vehicles que hi circulen. No és un cas aïllat, a banda dels peatges, en 232 ciutats europees ja s'han implantat zones de baixa emissió. A Holanda, la insistència governamental ha donat fruits: un 18 % dels vehicles són elèctrics.

Una de les experiències que millor ha funcionat per disminuir el volum de trànsit a la ciutat és el peatge que s'aplica des de fa gairebé una dècada a la ciutat sueca d'Estocolm, i que ha permès reduir un 30 % el nombre de vehicles. Aquest peatge ecològic es va posar a prova durant sis mesos (2006), després un equip d'experts en va avaluar el resultat i finalment es va sotmetre a referèndum (2007). Gairebé un 60 % dels ciutadans van donar suport a la mesura. El peatge es cobra de forma automatitzada, només es paga els dies laborables, de dilluns a divendres, i el preu va d'un a quatre euros, segons la franja horària. La fórmula del peatge no és nova, actualment s'aplica a diferents ciutats europees, com Milà o Oslo. La pionera, però, va ser Londres l'any 2003, tot i que segons Xavier Querol, expert en contaminació i investigador del CSIC, aquí no ha funcionat tan bé perquè s'aplica "a una àrea petita del centre" de la capital.

Zones de baixa emissió en 232 ciutats europees

Més a prop nostre, a Madrid, l'aposta no és la del peatge sinó dissuadir els conductors restringint l'aparcament. L'Ajuntament de Manuela Carmena preveu posar en marxa el 2018 una nova àrea de prioritat residencial (APR), és a dir, crear una àrea al centre de la ciutat a la qual únicament puguin accedir els residents. És el que també es coneix com una "zona de baixa emissió". No és, ni molt menys, un cas nou. Segons explica Querol, ja hi ha 232 ciutats europees on s'apliquen aquestes zones de baixa emissió. "A les 72 principals ciutats d'Alemanya a 52 ciutats italianes n'hi ha", assegura i destaca la mesura que ha pres el govern regional de la Llombardia "que ha obligat totes les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir una zona de baixa emissió, és a dir, a prohibir l'entrada dels vehicles més contaminants (els cotxes dièsel anteriors a 2005).

El vehicle elèctric: el cas holandès

Un cop s'ha reduït el nombre de vehicles que accedeix amb cotxe a les grans ciutats, l'altre gran objectiu és que els cotxes que hi accedeixin siguin tan nets com sigui possible, com els vehicles elèctrics. A l'estat espanyol les vendes d'aquestes cotxes només van representar l'any passat un 0,2 % del total. Una xifra que queda molt lluny del 18 % a què s'ha arribat a països com Holanda o Noruega. De fet, Holanda és el país que ha anat més enllà i acaba d'anunciar la intenció de prohibir la circulació de vehicles tant de gasolina com dièsel per les carreteres del país a partir de 2025. A canvi, els incentius que es donen comprar vehicles elèctrics són molts i s'apliquen des de fa més de 25 anys. Per exemple, els cotxes elèctrics no paguen ni IVA ni impost de circulació, tampoc no paguen peatges i, a més a més, poden circular pel carril bus.