ERC condiciona el suport al pressupost a una partida municipal per obrir l’L10 a la Marina

El president del Grup Municipal d'ERC, Alfred Bosch, ha posat com a condició per donar suport al pressupost de 2016 que l'Ajuntament reservi una partida per finançar les obres de l'L10 del metro. La majoria de grups de l'oposició han avalat que el consistori aporti diners després que la Generalitat anunciés que els treballs es reprendran aquest mes. CiU i la CUP ho veuen bé, C's i PSC reclamen exigir un calendari de retorn dels diners, mentre que el PP demana que només la Generalitat pagui les obres.

"El metro a la Zona Franca passa per les dues bandes de la plaça de Sant Jaume", ha dit Alfred Bosch, que ha reclamat la necessitat d'un acord entre l'Ajuntament i la Generalitat per obrir l'L10 als barris de la Marina. El líder d'ERC s'ha reivindicat com la força capaç "d'arrencar un compromís" conjunt de les dues administracions i ha posat com a condició per negociar els comptes de 2016 que el consistori reservi una partida per a aquestes obres. "Sense metro a la Zona Franca no hi haurà pressupostos", ha sentenciat Bosch, que ha remarcat que aquesta és "una condició 'sine qua non'" per als republicans.

Des de CiU, el portaveu Joaquim Forn ha qualificat de "notícia molt positiva" l'anunci de la Generalitat de la represa d'obres a l'L10. Forn ha dit que espera que l'Ajuntament "hi posi de la seva part" i ha avalat que el consistori aporti diners per accelerar les obres. "Els veïns de la Marina no entendrien que entre tots no ens hi poséssim bé", ha dit. Fonts de la CUP han explicat que veuen amb bons ulls que el consistori posi diners a aquestes obres per millorar la mobilitat a la zona, ara bé, lamenten que fins ara s'hagi prioritzat aquest ramal de metro i s'hagi apostat pel tram sud de l'L9 a l'aeroport.

La presidenta del Grup Municipal de C's, Carina Mejías, ha reclamat que en aquest assumpte es deixin de banda els anuncis i es concreti el calendari. Mejías creu que és a la Generalitat a qui pertoca pagar el finançament d'aquestes obres i que si el consistori hi acaba fent una aportació "s'hauria d'establir en quins termes i quan la Generalitat tornaria els diners". Des del PSC, la regidora Montserrat Ballarín ha reclamat "concreció" i ha exigit que no es prengui el pèl als veïns de la Marina. Ballarín ha dit que les obres les ha de pagar la Generalitat però que si el consistori avança diners "seria absolutament necessari fixar quin és el termini de devolució a l'Ajuntament". Des del PP, en canvi, s'aposta per un finançament 100 % per part de la Generalitat.

Quantes estacions caldria obrir?

El debat sobre l'aportació de diners municipals a l'L10 va lligat també a quantes estacions d'aquest ramal sud s'han de prioritzar. CiU, ERC, PSC i la CUP aposten per concentrar els esforços econòmics en posar en marxa dues o tres estacions, les que passen pel passeig de la Zona Franca i donen servei als barris de la Marina. Segons CiU, per obrir dues parades es necessiten uns 70 milions d'euros de pressupost. El PP ha reclamat l'obertura de quatre estacions: Ildefons Cerdà, Foc Cisell, Foneria i Motors. El cofinançament d'aquesta infraestructura i quin paper hi tindrà l'Ajuntament es pot desencallar aquest divendres en la primera reunió de l'alcaldessa, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.