Els controladors aeris demanen reduir, encara més, els vols durant les obres

Els controladors aeris de l'Aeroport de Barcelona-el Prat denuncien que dimecres i dijous de la setmana passada van tenir hores de saturació. El vent va fer que s'hagués de treballar amb pista única i denuncien que, en aquests casos, els 48 vols per hora programats durant les obres són excessius. Aena respon que la programació es va pactar amb els controladors, Aviació Civil i les companyies aèries.

Des del 10 de gener, l'Aeroport de Barcelona-el Prat ha reduït un terç la capacitat operativa.  Les obres de remodelació de la pista principal han obligat a disminuir les operacions de 72 cada hora, a 48, però pel sindicat de controladors USCA, en determinats moments, això no és suficient. N'hi ha prou, expliquen, mentre es pugui funcionar amb dues pistes creuades (tal com està previst durant les obres) però no, quan es produeixen imprevistos com ara que el vent bufi fort de l'oest. En aquests casos els avions no poden utilitzar la pista transversal, de manera que totes les operacions, tant d'arribada com de sortida, s'han d'acabar fent des de la mateixa pista, que és també la més petita.

Això és el que va passar dimecres i dijous de la setmana passada. Uns dies en què els 48 vols per hora programats per Aena i, sobretot, els 24 que pertoquen d'arribada, es van fer excessius, tenint en compte que la pista petita pot absorbir un màxim de 25 aterratges cada 60 minuts. La capacitat, per tant, va fregar el límit durant massa estona, segons USCA, i això va provocar que molts avions s'haguessin d'esperar a l'aire per poder aterrar. Una maniobra que, alerten, és delicada i que cal evitar sempre que sigui possible.

Aena admet que dimecres i dijous de la setmana passada es va fregar el límit d'operacions a la pista petita però expliquen que la programació de vols durant les obres es va acordar amb la mateixa empresa de controladors (Enaire), les companyies aèries i Aviació Civil. També apunten que les obres van a bon ritme i que, si tot continua com fins ara i la meteorologia no hi posa inconvenients, es podrien acabar abans del previst: el dia 31 de gener per comptes del 5 de febrer.

Més enllà de les obres, el sindicat també alerta que, l'increment sostingut de passatgers podria portar al límit de capacitat les intal·lacions del Prat. Denuncien que la previsió d'Aena, que diu que hi poden arribar a passar 55 milions de viatgers cada any, no té en compte els imprevistos, com els impactes amb aus que, sobretot a la primavera, obliga a revisar pistes i avions. Recorden, a més, que les dades serien factibles, només, si aquests passatgers es repartissin de manera equitativa en les 24 hores que té el dia. El sindicat USCA també reclama a Enaire que contracti més controladors. Asseguren que la plantilla s'està envellint, té 49 anys de mitjana, i recorden que properament s'hauran de jubilar 200 treballadors.