La Casa Taller Tomàs Bel mostra l’obra de l’escultor gracienc al carrer de la Fraternitat

La Casa Taller Tomàs Bel mostra l’obra d’aquest escultor al carrer de la Fraternitat, número 27. L’artista va viure en aquest local en els últims anys de vida i ara recull exemples de les quatre etapes que han marcat els seus treballs. Bel és un dels referents de l’art català de postguerra i va ser alumne de Frederic Marès a la Llotja.

Tomàs Bel es va iniciar en l’escultura a la Llotja. Allà va començar una etapa clàssica postnoucentista. Mentre es dedicava a esculpir nus de cànons estilitzats es va integrar a Betepocs. Aquest grup artístic va néixer amb uns companys de la Llotja que tenien com a objectiu transgredir l’ensenyament clàssic. Estaven influïts pel dadaisme i, tot i que sense manifestos ni idees molt concretes, van tirar endavant projectes com les exposicions d’abans de curs, en què es mostraven els treballs fets durant l’estiu sense la supervisió de cap professor. O també, els campaments pictòrics, en aquest cas la idea era anar a un poble i passar una setmana pintant i, finalment, organitzar una mostra final.

La segona etapa es va centrar en l’art religiós. Després de la Guerra Civil hi va haver un debat sobre la nova decoració de les esglésies destruïdes. Alguns eren partidaris d’estils clàssics, però Tomàs Bel es va decantar, com altres joves, per un nou art religiós.

Més tard, va arribar l’etapa simbòlica, que va culminar en l’abstracta. L’escultor gracienc té molta obra en edificis, com l’església de Corpus Christi del carrer de Còrsega amb Bailèn, però fins ara els treballs que no eren exteriors estaven en un magatzem. El fill de Tomàs Bel ha volgut obrir la possibilitat de visitar l’obra de l’artista i es pot fer amb visites concertades. A més, des d’aquest novembre s’estan organitzant xerrades per parlar sobre l’art català de postguerra.