El canvi educatiu, protagonista del nou curs escolar

Una trentena de centres de tot Catalunya, sis a Barcelona, iniciaran la transformació amb el programa Escola Nova 21

Aquest any, 480 escoles de tot Catalunya, 25 de les quals a Barcelona, s'han adherit al programa d'Escola Nova 21. I aquest mateix curs 30 d'aquests centres aplicaran canvis en la seva metodologia. L'objectiu del programa, a mitjà termini, és promoure el desenvolupament de competències i transformar el sistema educatiu català.

El curs 2017-2018 serà clau per a moltes escoles que aquest any iniciaran canvis en la seva metodologia. Són centres que fa uns mesos es van adherir al programa Escola Nova 21, impulsat per la Fundació Jaume Bofill i la Unesco. De fet, mig miler de centres van demanar formar-ne part i aquest curs, una trentena, sis dels quals a Barcelona, iniciaran un procés de transformació i rebran assessorament directe de les escoles impulsores del canvi educatiu. Un assessorament que es farà a través de la relació directa entre els mestres i intercanvis. A la ciutat hi participaran l'Escola Bernat de Boïl i Institut Escola el Til·ler, de Sant Andreu; l'Institut Escola Costa i Llobera, del districte de Sarrià - Sant Gervasi; l'Escola del Mar, d'Horta-Guinardó; l'Escola Proa, de Sants, i dos centres del districte de Ciutat Vella: l'Institut Pau Claris i l'Escola Vedruna Àngels.

A més del treball per projectes, la metodologia suposa no avaluar només els alumnes a través d'exàmens. Els impulsors d'Escola Nova 21 creuen que aquest canvi és necessari i volen que suposi una transformació de tot el sistema educatiu a Catalunya. Boris Mir, director adjunt d'Escola Nova 21, assegura que és un model d'èxit que "no només es basa en els resultats acadèmics" i creu que els nens i joves formats amb aquesta metodologia "tenen unes competències més bones per a la vida que una persona que ha seguit un currículum més tradicional". Destaca que que són "persones que tenen un pensament crític i  curiositat per aprendre".

Ja fa temps que molts escoles han iniciat canvis en la seva metodologia i, en molts casos, això ha suposat apartar els llibres de text o disminuir-ne la presència a l'aula. De fet, moltes llibreries han notat una davallada en les vendes. Anna Soler, propietària de la llibreria Bolibloc, destaca que "el llibre de text va a la baixa". Assegura que el volum de vendes no té res a veure amb el de fa uns anys  i que "està baixant molt". De fet, la davallada de vendes no només s'ha vist afectada pel treball per projectes, sinó també per la reutilització de llibres de text. Cada vegada hi ha més escoles que opten per la socialització d'aquest material i les famílies aporten una quota anual  per mantenir-los.