La cançó de l’estiu transmet masclisme des dels anys 70

A ‘El matí de Barcelona’ repassem les lletres d’algunes cançons d’èxit de les quatre últimes dècades

Des de Los Payasos de la Tele, Shakira o Lalo Rodriguez, fins al 'Despacito' de Luis Fonsi, l'opressió, la hipersexualització i la cosificació de les dones es repeteix.

Tot i que al principi el relat de 'Despacito' ens podria semblar una història d'amor normal, n'analitzem el contingut amb la periodista Txell Esteve i aviat ens adonem que desplega una gran càrrega sexista. El reggaeton, no obstant això, no és l'únic que transmet aquests missatges discriminatoris.

Des del tema de Los Payasos de la Tele en què relaten totes les tasques domèstiques que una nena ha de fer i fins a l'actualitat, el missatge s'ha anat transmetent de manera transversal a tots els estils i sexes: Shakira, Lalo Rodriguez, Maluma i Malú, entre d'altres.

Com explica la Txell Esteve, "no es tracta que no les ballem a les festes del barri, però sí que en siguem conscients, ja que aquestes músiques perpetuen desigualtats entre homes i dones, i reforcen aquesta manera de relacionar-se amb el sexe oposat sempre amb la mirada de l’home i el punt de vista masculí”.

D'altra banda, ens ha recordat que és possible crear una cançó d'èxit sense haver de recórrer al masclisme. Raffaela Carrà o la cançó 'El tractor amarillo' en són un exemple.

A més, conclou que en aquesta qüestió "hi ha un punt de responsabilitat social, perquè encara que les cançons no maten, són un recurs i una eina més per arribar on estem arribant".

Escolta la secció sencera aquí: