La façana del Naixement de la Sagrada Família és la que atreu més turistes dels que van a visitar el temple, i això fa que la cruïlla del carrer de Mallorca amb Marina sigui la més concorreguda. És una de les moltes conclusions de l'estudi d'Eurecat i la Fundació Mobile World Capital, un estudi que s'ha fet instal·lant càmeres 3D i sensors wifi. També s'ha pogut descobrir que vuit de cada 10 turistes que s'acosten a la Sagrada Família no la visiten per dins. "Vengo a verla por fuera para ver la arquitectura, la obra de Gaudí, y no pienso entrar." "Ver la obra por fuera, ver la obra por dentro es mi intención." "Si hi entres et sents com en un món meravellós." "És una mica car per a la gent jove perquè són 25 euros." La meitat dels turistes s'estan un màxim de 40 minuts al voltant del temple i les hores punta de concurrència se situen entre les 10 i les 12 del matí. "Amb tota aquesta informació ara l'Ajuntament estudiarà la manera de gestionar millor els fluxos de turistes que s'acosten a la Sagrada Família" AGUSTÍ COLOM, regidor de Turisme i Empresa "Per gestionar el turisme hem de tenir informació. No només per poder-los gestionar sinó també per poder-los oferir uns millors serveis. Estem treballant amb els operadors dels entorns perquè això també resulti a millorar l'experiència, i que també redueixi l'impacte del turisme sobre el territori." Aquest mètode d'analisi dels punts més turístics es podria aplicar en altres espais de la ciutat.

La prova s’ha fet durant quatre setmanes del mes de juliol de 2016. Durant aquest temps s’han registrat i monitoritzat els desplaçaments dels qui passaven pels entorns del temple. El sistema permet, a més, filtrar les persones que serien turistes, ja que descarta les que passen per la zona menys de 10 minuts o els que ho fan diversos dies. Les primeres dades apunten que vuit de cada 10 turistes s’hi està menys de 100 minuts, cosa que fa pensar que no entren a visitar l’interior de la basílica. De fet, la meitat no s’hi està ni 40 minuts.

El punt de més saturació és la confluència de Mallorca amb Marina, i les hores punta són entre les 10 h i les 12 h de dilluns a dijous, mentre que divendres i els caps de setmana creix l’afluència a la tarda. Pel que fa al perfil de persones detectades (tenint en compte també els residents), un 24 % són de procedència estrangera i els principals orígens detectats són França, en primer lloc, seguit d’Itàlia i el Regne Unit. De l’interior de l’estat, la província de Madrid encapçala el nombre de visitants (36,7 %), al davant de Tarragona (10 %), Girona (7,7 %) i València (5,4 %).

El projecte, desenvolupat conjuntament amb Eurecat i la Fundació Mobile World Capital Barcelona,  s’ha presentat aquest dimecres a l’Smart City Expo Congress i, segons l’Ajuntament, permetrà planificar i optimitzar els serveis per minimitzar l’impacte de la massificació turística. Ajudarà, diuen, a gestionar la mobilitat, la senyalització o la presència d’agents cívics a la zona i, de cara als operadors turístics, podria contribuir a millorar la gestió de recorreguts i horaris per fer ofertes més personalitzades. Segons el consistori, a partir d’aquí s’obre la possibilitat que es pugui aplicar en altres espais de la ciutat.