Més de dos milions de creueristes passen cada any pel port. Un volum de viatgers que reporta a la ciutat 313 milions d'euros i genera més de 5 mil llocs de treball. Són algunes de les xifres de l'estudi del Port que quantifiquen l'impacte econòmic real d'aquesta activitat a la ciuat. El gruix dels creueristes, més de la meitat, no dormen a la ciutat, només hi passen unes hores i segons l'informe es gasten entre 50 i 200 euros de mitjana. El Port presumeix d'aquests bons resultats i, en un moment en què s'ha qüestionat si els creures són o no beneficiosos per a la ciutat, els defensen. Declaracions que arriben després que el govern d'Ada Colau fa mesos que mira amb lupa el benefici real dels creuers per a la ciutat i es qüestionen el model turístic que suposen. Avui s'han refermat. I aquí l'Ajuntament es planteja reformes fiscals, com fer que els creueristes paguin la taxa turística a partir de la primera nit, i no només si pernocten dos dies. El govern municipal també vol conèixer al detall la contaminació que generen els vaixells. Segons el port, només emeten un 0,2 % de les partícules sòlides en suspensió a l'aire de Barcelona. Malgrat això, s'aposta per impulsar el gas liquat com a combustible més sostenible i per donar incentius fiscals als vaixells menys contaminants.

L’informe de la Universitat de Barcelona mostra que l’activitats dels creuers generen una facturació anual de 796 milions d’euros, una contribució de 413,2 milions d’euros al producte interior brut (PIB) de Catalunya i permet el manteniment de 6.759 llocs de treball a temps complet. La regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, ha assegurat que l’Ajuntament estudiarà “noves fórmules de fiscalitat” per als creuers i ha afirmat que cal anar més enllà de les xifres i veure quin és el “retorn social” per a la ciutat. El consistori també vol conèixer al detall la contaminació que generen els vaixells.

Segons l’informe, Barcelona és la principal beneficiada d’aquesta activitat ja que el 75 % de l’efecte total es queda a la ciutat (313,4 milions d’euros de contribució al PIB i 5.039 llocs de treball). L’estudi detalla que l’arribada de creuers suposa una facturació diària a la ciutat d’1,7 milions d’euros. Segons l’informe, el turista de creuer que pernocta a la ciutat efectua una despesa de 202 euros diària enfront del turista convencional, que té una despesa de 156 euros.

El portaveu de l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, Daniel Pardo, ha explicat, això no obstant, que aquest informe elaborat per la Universitat de Barcelona no té en compte l’impacte real dels creuers a la capital catalana perquè no analitza problemes com la contaminació, la fiscalitat i la mobilitat. Des del Port, en canvi, asseguren que els creuers només generen un 0,2 % de partícules sòlides d’aire de la ciutat i han anunciat que la seva estratègia de futur es basa en la promoció del gas natural com a nou combustible alternatiu i sostenible.

L’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible també afirma que l’alta presència de creuers a Barcelona suposa una “seriosa amenaça” per a la salut pública per culpa de les emissions contaminants de les embarcacions, a més de la gran quantitat de residus que generen. També apunta que l’arribada de creuers repercuteix “molt negativament” en la mobilitat de la ciutat i que els llocs de treball que generen són precaris, amb uns salaris poc dignes. Per això ha reclamat a l’Ajuntament una actitud més sensible amb aquest tema i que es limiti el trànsit de creuers a Barcelona.