Les estacions estan fetes, la catenària posada i les vies, també. Però els trens ni hi són, ni se'ls espera. Almenys, durant aquesta legislatura. El govern de la Generalitat ha reconegut que no té diners per comprar els combois que farien falta per posar en marxa el ramal de la Línia 9 que passa per la Zona Franca. Santi Vila, conseller de Territori i Sostenibilitat "Si es vol precipitar o anticipar alguna actuació que afecti la Zona Franca, s'haurà de veure qui i com la finança. El que és segur és que el govern de Catalunya en aquesta legislatura ja ha fet i fa el que ha de fer." L'Ajuntament de Barcelona insisteix que aquest és un tram prioritari. Ara bé, no ha volgut anar més enllà i dir si està disposat a finançar una part dels trens. I en mig d'aquest estira-i-arronsa, hi ha els veïns de la Zona Franca. "L'arribada del metro és una de les reivindicacions històriques del barri. Fa més de 20 anys que els diferents governs municipals els ho van prometre. Primer, amb el projecte d'allargar la Línia 2 i, després, amb la construcció de la Línia 9." De moment, l'únic tram que té data d'inauguració és el que va a l'aeroport. Serà a la primavera de 2016. O fins i tot abans si hi ha recursos per fer-ho. L'altre, el que passa per la Zona Franca, continua ajornat sense data. Pels veïns, és l'enèsim retard d'una línia que alguns dubten que arribin a veure en marxa. "Esto es como la Sagrada Familia." "El metro m'havia de portar fins a la Zona Universitària fa 20 anys." "Ja a les olimpíades ens van dir que el farien i continuem igual." "Es el cuento de nunca acabar." Al llarg del Passeig de la Zona, ja fa anys que hi sobresurt l'estructura de les parades que hi haurà. De moment, però, els veïns l'únic que tenen són unes escales que no baixen enlloc.

La crisi va enganxar de ple les obres de la Línia 9 de metro. Els treballs es van aturar en sec per falta d’inversió i la megainfraestructura suburbana que havia d’unir tot el nord de la ciutat i arribar fins la terminal de l’aeroport va quedar en “stand by”. El 2009 es va inaugurar el primer tram, que uneix Santa Coloma i Badalona amb Barcelona.

De moment, el següent ramal que té data d’obertura és el que va des de la Zona Universitària fins a l’aeroport. Es posarà en marxa a la primavera de 2016 o abans si, com ha dit el conseller, hi ha recursos per fer-ho. El que queda a l’aire, però, és el tram de la Zona Franca, un dels primers que es van acabar i que encara no té data. “Si es vol precipitar o anticipar alguna actuació que afecti la Zona Franca, s’haurà de veure qui i com la finança. El que és segur és que el govern de Catalunya en aquesta legislatura ja ha fet i fa el que ha de fer”. Vila ha explicat que actualment hi ha prou trens com per posar en marxa el ramal de l’aeroport del Prat, però no per engegar el de la Zona Franca. Per fer-ho, caldria comprar més trens, una opció que no es pot plantejar actualment per motius econòmics.

L’Ajuntament de Barcelona insisteix que aquest és un tram prioritari. Ara bé, no ha volgut anar més enllà i dir si està disposat a finançar una part dels trens. I en mig d’aquest estira-i-arronsa, hi ha els veïns de la Zona Franca, que ja estan farts de l’enèsim retard que pateix el tram. “Ens van prometre el metro per les olimpíades i encara no ha arribat. Crec que no el veure mai en marxa”, comenta una veïna del Passeig de la Zona Franca. “Això és com les obres de la Sagrada Família, mai no s’acaben”, afegeix una altra.

A finals dels anys 80, tant l’Ajuntament com la Generalitat es van comprometre a fer arribar el metro al barri. Primer havia de ser a través de la Línia 2, que havia de travessar Montjuïc passant per l’Anella Olímpica i acabar al barri. Després el projecte es va canviar pel de la Línia 9, que els unirà amb la part alta de la ciutat. Però de moment, ni un ni l’altre s’han fet realitat.