Cotxes parats a la ronda de Dalt. Retencions quilomètriques conseqüència de les obres de pavimentació de la via. Els vehicles que circulaven en sentit Besòs havien de desviar-se per la sortida 3, un coll d'ampolla que ha causat problemes de trànsit. RAMON MOYA "Llevamos una hora haciendo cola. No lo sabía, si lo llego a saber no me meto en la Ronda." ÀLEX PÉREZ "Jo anava cap a La Maquinista i quan me n'he adonat ja estava a la cua i hi portem tres quarts d'hora, aproximadament." MANUELA GARCÍA "No ho sabia. He vingut i he hagut de donar una volta per entrar a Barcelona...! I ara mira, portem què? Una hora, al cotxe, ja?" Un dels itineraris alternatius és la via Favència, un carrer que s'ha condicionat per a l'ocasió. Però així i tot, en alguns moments, l'escena s'ha repetit. FRANCISCO RUIZ, intendent de la Guàrdia Urbana de Barcelona i cap del servei de planificació d'obres "Hem eliminat estacionament per a garantir dos carrils de circulació al llarg de tot el tram i hem posat una fase més llarga de semàfors." També la ronda del Litoral n'ha resultat afectada. Per evitar que el col·lapse s'estengués a altres carreteres s'ha obert el carril Bus-VAO a tots els vehicles, encara que gairebé no l'ha utilitzat ningú. Aquest és el tall més important dels que s'han fet a les rondes al llarg de l'estiu. Afecta els dos sentits de circulació des de la sortida número 1, molt a prop del nus de la Trinitat fins a la número 3, a la Guineueta. En aquest tram s'està renovant l'asfalt, una operació que s'allargarà fins demà al migdia. Segons les previsions, però, el sentit Llobregat podria reobrir-se a primera hora del matí. MANUEL VALDÉS gerent adjunt d'Infraestructures i Coordinació Urbana "Tota l'operació de l'estiu ha significat un 8% de renovació del paviment de les rondes, cosa que és molt important, sobretot de cara a la seguretat." Segons els responsables de l'obra, l'alta afluència de vehicles que circulen per la ronda i la velocitat a la qual van fan que el paviment s'hagi de renovar més sovint que en altres carrers de la ciutat.

La via Favència han estat condicionades amb dos carrils i allargant-ne la fase semafòrica, mentre al tronc central s’hi fan obres per renovar l’asfalt. El problema és que,a la sortida de la ronda i fins pujar a la calçada lateral, només hi ha un carril. Això està provocant cues quilomètriques aquesta tarda de dissabte, sobretot en sentit Trinitat.

Les actuacions han començat a les 9 h, com estava previst, però els talls de trànsit s’han fet progressivament. Primer, a la calçada en sentit Llobregat, s’han anat tallant els carrils de l’esquerra fins que, passades les 11 del matí, tots els cotxes ja es desviaven per la sortida 1. Fins diumenge a primera hora del matí hauran de circular pel carril lateral del costat muntanya de la via Favència. A l’accés número 3 es tornen a incorporar a la calçada central.

Es tracta dels cotxes que s’incorporen al Nus de la Trinitat des de la ronda del Litoral, perquè els vehicles que hi arriben des del Vallès (C-58/C-33) o el Maresme (B-20) ni tan sols tenen l’opció d’incorporar-se a la ronda de Dalt: tots els que no hagin agafat l’avinguda Meridiana es desvien directament cap a la ronda del Litoral en sentit Llobregat. Aquest tall ha provocat cues quilomètriques a la B-20 a Santa Coloma. Pel que fa a la C-58, el carril bus-VAO està obert aquest cap de setmana per a tots els vehicles d’entrada a Barcelona: dissabte de 8 a 23 h i diumenge, de 7 a 15 h. Normalment, en cap de setmana, aquest carril destinat a vehicles amb dos o més ocupants.

En sentit Trinitat, la Guàrdia Urbana no ha començat a restringir el pas de vehicles per la ronda fins passades les 12 h, començant també pels carrils de l’esquerra. A quarts de dues, la ronda ja estava tallada també en aquest sentit i els vehicles, desviats per la sortida 3. A partir d’aquest moment, en sentit Trinitat, s’han generat les retencions més importants, amb cues de vehicles que arriben fins a la Vall d’Hebron. Els cotxes passen de tres carrils a un per deixar la ronda a la sortida 3 i, des d’allà, circulen pel costat mar de la calçada lateral de la via Favència fins a la incorporació número 1, ja a tocar del nus de la Trinitat. A molts conductors, superar aquest tram els ha costat més de tres quarts d’hora.


Asfalt nou a les rondes

Aquest estiu, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el Consell Comarcal del Barcelonès estan renovant 76.000 metres quadrats de capa de rodament sonoreductor en més de set quilòmetres de les rondes. El cap de setmana del 20 i 21 de juliol, la ronda de Dalt es va tallar en sentit Llobregat entre la Vall d’Hebron i Vallcarca. Els caps de setmana anteriors es va asfaltar el tram de la ronda del Litoral comprès entre la Gran Via i el Bon Pastor (sortides 28 i 30), en dues fases: els dies 6 i 7 es va actuar sobre la calçada en sentit Llobregat i la setmana següent, sobre la calçada en sentit Trinitat.

Aquest és, doncs, l’únic cap de setmana de l’estiu que es talla la ronda en tots dos sentits. A més, el tram afectat, de 2,5 quilòmetres, és un dels més transitats de les dues rondes.