Compte enrere perquè la visió de Glòries passi d'aquesta imatge a aquesta altra. L'Ajuntament ha donat avui llum verda al projecte per enderrocar l'anella viària, unes obres que costaran uns 26 milions d'euros. Els treballs es faran per fases. Començaran el mes de novembre i s'allargaran 10 mesos. En una primera fase es tirarà a terra un tram petit del costat Llobregat. A partir del febrer de 2014 s'enderrocarà tot el costat mar de l'anella, amb afectacions al trànsit. Els vehicles de sortida circularan per l'altra meitat del tambor, i els d'entrada a la ciutat ho faran arran de plaça. Quatre mesos després es desconstruirà la resta de l'anella, i el trànsit circularà per sobre la plaça fins que no estigui fet el túnel de la Gran Via. Pel que fa al disseny de la plaça, 57 equips d'arquitectes s'han presentat al concurs internacional que va convocar l'Ajuntament. El jurat haurà de seleccionar-ne 10 que, després d'un procés participatiu amb veïns i entitats, hauran de lliurar un projecte de forma anònima. El disseny guanyador se sabrà al febrer de l'any que ve.

La desconstrucció de l’anella viària inclou eliminar les rampes i els viaductes. L’actuació es farà en tres fases. Primer s’actuarà sobre el viaducte del costat Llobregat i part del mur muntanya de la rampa Besòs. Per dur a terme aquesta actuació no hi haurà afectacions de trànsit. A la segona etapa es desconstruirà l’estructura del costat mar i en una tercera etapa s’enderrocarà l’estructura del costat muntanya. En les actuacions que es faran no s’utilitzaran explosius i es restringirà l’ús dels martells pneumàtics de més de 200 kg. Per això s’han triat mètodes de desconstrucció menys agressius com ara les pinces demolidores, discs de diamant, fil de diamant i crics hidràulics, que serviran per minimitzar els efectes mediambientals de soroll i pols en tota la zona.


Obres prèvies a l’enderroc

La redistribució del trànsit vol aconseguir completar la trama urbana original de l’Eixample, que actualment està inacabada. Per exemple amb l’obertura de Diagonal-Los Castillejos i Marina – Ali Bei. També hi haurà la incorporació de nous semàfors a la zona per guanyar fluïdesa de trànsit. A tot això, l’Ajuntament treballa en un projecte per desviar el trànsit de pas just a l’entrada de la ciutat, a la C-31 des de Montgat i les rondes, amb canvis en la senyalització.

57 candidats al projecte urbà de l’espai lliure de Glòries

En total s’han presentat 57 projectes d’arquitectes i enginyers per al concurs del Projecte urbà de l’espai lliure de la plaça de les Glòries. Les propostes tenen la finalitat d’urbanitzar un espai a l’aire lliure de 13 hectàrees, per on confluiran tres de les avingudes més importants de Barcelona: la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana. El mes de juliol, el jurat que ha de resoldre el concurs haurà de triar 10 projectes que demostrin la solvència tècnica per dur-los a terme. Després els candidats podran reunir-se amb els veïns per escoltar de primera mà les necessitats del barri. De fet, ja fa temps que els veïns dels entorns de la plaça estan mobilitzats perquè no s’endarreixin més les obres d’aquest gran projecte. Després que els candidats s’hagin reunit amb les entitats tornaran a presentar una darrera proposta, en aquest cas anònima. La resolució del concurs es coneixerà el proxim febrer de 2014.