Quan el consistori va anunciar que prohibiria l'ús de la bicicleta a les voreres, diversos col·lectius de ciclistes van posar el crit al cel. Consideren que la ciutat no està preparada per acollir les bicis a la calçada i això n'incrementarà la inseguretat. Ara, l'Ajuntament en fa una excepció. Al desembre, la nova ordenança es discutirà amb els membres del Pacte per la Mobilitat i s'espera aplicar-la al llarg de 2013. En una jornada de reflexió i participació a Barcelona Activa, el regidor també ha demanat a la Generalitat i el Govern espanyol que s'impliquin més en la regulació d'aquest transport. És a dir, que no triguin a decidir sobre l'obligatorietat de tenir una assegurança, registrar la bicicleta o, fins i tot, l'ús del casc.

Sota el títol La Bicicleta a Barcelona, la jornada de reflexió i participació al voltant d’aquest transport ha servit per posar sobre la taula el camí que seguiran les institucions i l’opinió de les entitats i associacions de la bici, també presents en la trobada.

“Cal un canvi de paradigma o ens estancarem”

El regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, ha afirmat que la implantació de la bicicleta a Barcelona ha arribat a un punt en què és necessari “un canvi de paradigma”. Freixedes ha apuntat que cal aconseguir que “el pressupost en aquest àmbit no estigui destinat totalment a mantenir el servei de la bicicleta pública” i ha afegit que “també hi ha un model de bici privada amb una infraestructura que es pot millorar”, com els aparcaments.

“Tenim una ciutat on tothom va per on no toca”

El regidor ha destacat que la nova ordenança, que es començarà a redactar i a discutir al desembre, servirà per fer més entendora la normativa, ja que actualment “no és prou clara”. Freixedes ha posat com a exemple de mal ús el tram de l’avinguda Diagonal, entre les Glòries i el Fòrum. “Els ciclistes no van pel carril bici perquè els vianants s’hi aturen als semàfors, i també hi ha ciutadans que corren pel carril bici”, ha relatat. El responsable de Mobilitat al consitori ha afirmat que no té sentit fer més carrils bici si la gent no els ha de fer servir correctament. 

Les prohibicions també són per als vehicles motoritzats

Freixedes ha tornat a recordar que les zones 30 són espais de convivència entre els vehicles motoritzats i les bicicletes. En aquest sentit, he reiterat que es perseguiran els conductors que “assetgin les bicicletes i no respectin les restriccions de velocitat”. “Cal fer entendre que hi ha senyals que no són decoratives”, ha destacat.