Del que és avui: un nus viari important; al que serà en un futur: una gran plaça verda sense desnivells. Aquest és el canvi que viurà la plaça de les Glòries repensada ara pel nou govern. Al centre, un espai verd pla de 140.000 metres quadrats, vorejat per edificis que actuaran de façana, entre els quals s'ubiquen els equipaments, que ara es concentren en tres punts i en edificis multiusos. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "Aquesta és una plaça que, a més a més, es reconfigura com la plaça del nou centre de Barcelona. Nosaltres hem posat el comptador a zero des del punt de vista del cronograma. Tenim clares quines són les diferents fases." L'únic eix que se soterrarà serà la Gran Via, en un tram de 400 metres entre Castillejos i Badajoz, estrictament el que ocuparà la plaça. Aquí rau una gran diferència amb el projecte anterior, que preveia un túnel més llarg, per tant més car, i que separava el trànsit d'entrada i de sortida. La Diagonal i la Meridiana quedaran tallades pel nou espai verd, i qui vulgui seguir en aquesta direcció haurà de vorejar la plaça. Perquè això no es converteixi en un tap, l'Ajuntament estudia redistribuir el trànsit molt abans que aquest arribi a les Glòries. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "La ciutat no està tunelitzada, només es tunelitza allò que ha de ser una via molt ràpida. Però no volem que els entorns de la plaça de les Glòries siguin vies ràpides, sinó que volem que siguin vies de ciutat." El soterrament de la Gran Via no es podrà fer fins que el túnel de Rodalies que va a l'estació de França quedi anul·lat. Això podria ser cap a 2015, quan la Sagrera serà una realitat. Aprofitar la cota d'aquest túnel, permetrà reduir els costos d'haver d'ensorrar més el trànsit per esquivar-lo. Al juny es convocarà el concurs per dissenyar el parc. L'anella viària es començarà a desconstruir d'aquí a un any, tan bon punt s'hagin traslladat els nous Encants.

La resta del trànsit, és a dir, tant el que ve de l’avinguda Diagonal com de Meridiana, haurà de vorejar la plaça. Però per veure l’entrada en funcionament del túnel haurem d’esperar fins a 2017. El primer pas del nou projecte és l’adjudicació del concurs de construcció del parc, prevista per a mitjan 2012. El parc es començarà a construir el 2014.

I el que també veurem aviat és una nova imatge de les Glòries sense l’anella viària, que es començarà a desconstruir el març de 2013, tan bon punt hagi culminat el trasllat dels paradistes un cop es traslladi el mercat dels Encants

La construcció del tunel soterrat no començarà fins a mitjan 2015. És la data prevista perquè deixi de funcionar el túnel que surt de l’Estació de França. Això permetrà que es pugui foradar a la mateixa profunditat on hi ha aquest túnel i estalviar la despesa que suposaria una rampa de sortida amb molt pendent.

Segons ha definit el tinent d’alcalde d’Habitat Urbà, Antoni Vives, el nou projecte respon al model originari de Cerdà i “dóna ple sentit a l’Eixample, que es converteix en el nou centre de Barcelona”. El futur parc de Glòries vol interactuar amb el Parc de les Arts, amb el Parc de l’Estació del Nord i vol ser un nou eix verd que connecti amb la Ciutadella.

Respecte a projectes anteriors, Vives creu que aquest parteix d’una concepció diferent de Glòries, ja no entesa com “un punt de redistribució del trànsit sinó d’un carrer ample que també pertany a Barcelona”. El regidor ha valorat la bona acollida per part dels veïns, amb qui es va reunir dilluns. Les associacions de veïns de la Sagrada Família, el Clot-Camp de l’Arpa, Poblenou i Fort Pienc fa temps que demanen el desmuntatge de l’anella viària i un calendari d’obres de remodelació de la plaça.

Segons Vives, ha arribat l’hora de mirar endavant, assumir els errors del passat i agafar les coses que s’han fet bé i treballar la plaça amb la idea de projecte de ciutat. En aquest sentit, el tinent d’alcalde també ha destacat la predisposició expressada per la majoria de grups de l’oposició.