Prop de 1.500 alumnes d’ESO presenten projectes electrònics

Cotxes teledirigits des del mòbil, instruments musicals electrònics, ninots que ballen... el CosmoCaixa s'ha convertit aquest dissabte en una exposició de ginys creats per alumnes d'ESO de 52 instituts que els han desenvolupat durant els darrers mesos. Aprenen electrònica i programació de la manera més pràctica possible: construint l'aparell que vulguin.

Els alumnes de l'Institut Bisbe Berenguer de l'Hospitalet de Llobregat poden controlar un cotxe amb un telèfon mòbil. Han creat una aplicació que imita un comandament a distància i a través de la tecnologia Bluetooth aconsegueixen que l'objecte avanci. És un dels 248 projectes de programació que han presentat alumnes de 52 instituts de l'àrea metropolitana de Barcelona.

Per fer-los, han utilitzat la tecnologia Arduino. Es tracta d'un programari lliure i, per tant, tothom pot fer-lo servir. "Els fabricants com ara Apple, Sony o Samsung fan dispositius tancats al món físic, només els pots connectar a l'ordinador a través de l'USB però l'electrònica és molt accessible i pots controlar objectes del món físic com ara moure un motor o llegir un sensor de temperatura", explica el fundador del sistema, David Cuertielles.

En total, uns 1.500 alumnes han presentat els seus projectes al CosmoCaixa. Des d'instruments musicals amb tecles electròniques i ninots que ballen fins a robots que poden moure objectes com ara ampolles d'aigua. Es tracta d'un sistema d'aprenentatge basat en l'experimentació. "La pràctica és millor perquè, segons el que vulguis fer, tens problemes, t'ajuden i aprens molt més", explica Cristina Aguilera, una de les alumnes.

La mostra dels projectes al CosmoCaixa ha estat la culminació del treball de tot un any. Aquesta ha estat la primera vegada que es fa el programa Impulsem la Robòtica i l'èxit de participació ja n'assegura, almenys, una segona edició el curs 2015-2016.